OfficeGrip_logo

Nieuwe gebruiksrapporten beschikbaar voor SharePoint Online, OneDrive voor Bedrijven en Exchange Online

In Maart werd het gebruiksactiviteit dashboard voor het eerst uitgerold en in de tussentijd is Microsoft bezig geweest om de rapportage ervaring nog beter te maken. Veel van de oude gebruiksrapporten zijn nu gemigreerd naar het nieuwe admin center. Deze week komen daar drie nieuwe gebruiksrapporten bij voor SharePoint Online, OneDrive voor Bedrijven en Exchange Online. Deze rapporten geven je extra inzichten in de manier waarop de eindgebruikers in je organisatie Office 365 gebruiken. 

Hieronder geven we een overzicht van deze nieuwe rapporten voor SharePoint Online, OneDrive voor Bedrijven en Exchange Online:

SharePoint Online activiteiten rapport

Het nieuweSharePoint Online activiteiten rapport geeft je details over hoe werknemers in je organisatie SharePoint Online team sites gebruiken om bestanden op te slaan en te delen. Je kunt de rapporten gebruiken om te zien welke gebruikers actief zijn op SharePoint en gebruik maken van opgeslagen bestanden in team sites. Een bestand telt als actief wanneer het gecreëerd, gemodificeerd, verwijderd, intern of extern gedeeld is of gesynchroniseerd met een apparaat. Ook kun je zien welke gebruikers documenten synchroniseren op hun lokaal apparaat en of ze bestanden intern of extern delen. In de toekomst zal het rapport geüpdatet worden zodat extra acties zoals bezochte pagina’s in SharePoint ook zullen worden weergegeven. Dit rapport is gericht op gebruikers en complimenteert het al aanwezige SharePoint Online team site gebruiksrapport waarmee je details per team site kunt inzien.

Het gebruiksactiviteit dashboard heeft een update gekregen met een nieuwe kaart die je een high-level overzicht geeft van de bestandsactiviteit van gebruikers binnen al je SharePoint Online team sites. Je kunt de kaart raadplegen om een snel overzicht te krijgen van het totale aantal bestanden die zich in je SharePoint site bevinden en hoeveel van deze bestanden bewerkt, bekeken, gesynchroniseert en intern en extern gedeeld zijn. Het staafdiagram laat zien hoeveel van je gebruikers bezig zijn met bestanden in vergelijking met het aantal gebruikers aan wie je een SharePoint Online licentie hebt toegekend. Dit is een belangrijke indicatie om te zien hoeveel werknemers ook daadwerkelijk gebruik maken van SharePoint. Aan de hand van deze gegevens kun je bepalen of er extra eindgebruikers training en communicatie nodig is.

OneDrive voor Bedrijven activiteiten rapport

Het nieuwe OneDrive voor Bedrijven activiteiten rapport stelt je in staat inzicht te krijgen in welke gebruikers er gebruik maken van OneDrive in Office 365 in je organisatie. Samen met het al beschikbare OneDrive voor Bedrijven gebruiksrapport krijg je nu een holistische kijk op hoe je gebruikers OneDrive inzetten om bestanden op te slaan en te delen. Het rapport laat zien hoeveel bestanden een gebruiker actief benadert vanaf verschillende OneDrive accounts in je organisatie en welke gebruikers bestanden synchroniseren naar hun lokale apparaten. Het rapport is waardevol voor het identificeren van gebruikers die mogelijk extra training en communicatie nodig hebben op het gebied van bestanden delen en opslaan.

Postvak gebruiksrapport

Het nieuwe Postvak gebruiksrapport, samen met het nu al beschikbare email activiteiten rapport, geeft je een duidelijk beeld van de manier waarop gebruikers met hun postvakken omgaan. Je kunt gemakkelijk zien hoeveel postvakken actief worden gebruikt in je organisatie, hoeveel items er opgeslagen staan in het postvak van elke gebruiker en hoeveel opslagplek deze items in beslag nemen. Het rapport stelt je ook in staat te identificeren welke gebruikers een postvak hebben dat bijna de maximale opslaglimiet hebben bereikt en misschien zelfs hulp nodig hebben om items te verwijderen of te archiveren.

Een compleet nieuwe rapport ervaring

Deze drie rapporten zijn weer een stap de goede richting op voor Office 365. Ze maken het gemakkelijk om te begrijpen hoe je gebruikers Office 365 gebruiken (of juist niet gebruiken), zodat je gemakkelijk kwesties en problemen waar je gebruikers meer training voor nodig hebben.

Microsoft heeft in aanloop naar het creëren van het nieuwe gebruiksactiviteiten dashboard veel tijd doorgebracht met het luisteren naar consumenten om in kaart te brengen wat hun behoeftes zijn op het gebied van rapportage. Op basis van deze feedback heeft Microsoft de gehel Office 365 rapportage ge-restyled en het nieuwe gebruiksactiviteiten dashboard gelanceerd om een verbeterde beleving te creëren onder de gebruikers.

In het nieuwe dashboard zijn een aantal rapporten samengevoegd om overtolligheid tegen te gaan. Als gevolg daarvan zijn een aantal oude rapporten verdwenen en daarvoor in de plaats gekomen zijn rapporten zoals de Office activatie-, Yammer activiteit- en SharePoint activiteitsrapporten. Om de transitie soepeler te laten verlopen heeft Microsoft een help-artikel gemaakt met gedetailleerde informatie over waar je de informatie van de oude rapporten kunt vinden.

Meer volgt

In de komende maanden worden er meer rapporten toegevoegd die zich focussen op o.a. Office 365 Groups, Yammer Groups etc.

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!