Excel voor beginners: De basis van Microsoft Excel uitgelegd

Excel kan voor beginners best een uitdaging zijn. Er zitten verschillende functies en mogelijkheden binnen Microsoft Excel. We behandelen hier de basis van Excel om je goed op weg te helpen.

1. De kolommen en rijen binnen Excel

1.1 Kolommen en rijen

Excel bestaat uit kolommen en rijen. De kolommen en rijen werken grotendeels hetzelfde, met als verschil dat de kolommen horizontaal en de rijen verticaal staan. De kolommen worden aangegeven met een letter en de rijen worden aangegeven met een cijfer.

Excel voor beginners - kolommen en rijen 2

1.2 Cellen

Alles wat je doet binnen Excel komt in cellen te staan. Deze cellen hebben altijd een naam, dit is nodig om naar een cellen te verwijzen binnen een formule. De naam van een cel is de combinatie van een letter van de kolom en een cijfer van een rij. Voorbeelden van zo’n combinatie zijn A1, B8, D5 of E3.

Excel voor beginners - cellen uitgelegd

2. Formules gebruiken binnen Excel

In dit gedeelte gaan we kijken naar een aantal formule mogelijkheden die je binnen hebt binnen Excel. 

Tip: Voor dit stuk is het handig om een Excel bestand te openen en dit na te doen. Probeer de getallen over te nemen van de foto’s. Per onderwerp staat het juiste commando in het groen weergegeven.

2.1 Het totaal van een groep getallen berekenen

Commando: =som(...)

Getallen optellen doe je door de AutoSom functie. We leggen dit uit aan de hand van het rechter voorbeeld. Om al die getallen bij elkaar op te tellen gebruiken we het commando =som(…). Op de puntjes vullen we de cellen in die wij willen optellen. In dit voorbeeld zetten wij de muis op het vak B8.

  1. Typ =som(
  2. Klik op het vak B2
  3. Typ een dubbele punt :
  4. Typ B6 achter de dubbele punt
  5. Rechts is te zien hoe dit eruit zou moeten zien
  6. Klik op enter om af te sluiten
  7. Het totaal in dit voorbeeld komt uit op 85, wat inderdaad klopt

2.2 Het gemiddelde van een groep getallen berekenen

Commando: =gemiddelde(...)

Het gemiddelde berekenen doen we door de functie  =gemiddelde(…). Dit principe is hetzelfde als bij het optellen/ opsommen binnen Excel. 

  1. Typ =gemiddelde(
  2. Klik op het vak B2
  3. Typ een dubbele punt
  4. Typ B6 achter de dubbele punt
  5. Rechts is te zien hoe dit eruit zou moeten zien
  6. Klik op enter om af te sluiten
  7. Het gemiddelde van deze getallenreeks is 17
Gemiddelde berekenen binnen Excel
Logo-OfficeGrip

OfficeGrip

Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.