Over heel de wereld zien we het personeelsbestand van organisaties in allerlei branches veranderen. Er ontstaan flexibele werkmogelijkheden en organisaties zullen verder moeten kijken dan de standaard telefonie-oplossingen en e-mail om hun teams verbonden te houden. Ongeveer 75% van de werkgevers vindt samenwerking en teamwerk immers cruciaal voor hun succes.
Helaas is het woord ‘samenwerking’ niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken. Talloze bedrijven worstelen zoveel met de definitie van deze term dat ze hem door de war halen met en denken dat het hetzelfde is als ‘communicatie’.
Het feit dat veel samenwerkingstools oplossingen voor communicatie bieden, zoals instant messaging en zelfs video-oproepen, betekent dat de lijn tussen samenwerking en communicatie steeds vager wordt.
Het verschil tussen samenwerking en communicatie
Communicatie en samenwerking zijn zo nauw verbonden in de moderne wereld dat het soms moeilijk is om het verschil tussen de twee te zien.
Het belangrijkste om te onthouden is dat er veel verschillende soorten communicatie zijn, waaronder aankondigingen, gesprekken, discussies en meer. “Samenwerking” bestaat op het gebied van “bidirectionele” communicatie, maar het gaat veel verder dan een eenvoudige discussie.
De beste manier om samenwerking te beschrijven is een handeling waarbij mensen bij elkaar komen om iets te creëren of te bereiken. Uitgebreide communicatie is vereist om deze activiteit tot een succes te maken, maar dat betekent niet dat samenwerking en communicatie dezelfde dingen zijn. Terwijl communicatie draait om het delen van informatie, is samenwerking afhankelijk van het gebruik van die informatie om cruciale doelen te ontgrendelen.
Het doel van communicatie en samenwerking begrijpen
Bedrijven gedijen op positieve actie en daar is samenwerking voor. Naarmate organisaties over de hele wereld meer verspreid raken, moeten samenwerkings-tools ervoor zorgen dat mensen effectief kunnen blijven samenwerken, ongeacht waar ter wereld ze zich bevinden. Samenwerking is echter geen vervanging voor communicatie; het is een bijwerking ervan. Het is onmogelijk om ergens aan samen te werken zonder een gedeelde kennisstroom. Deze is nodig om mensen op koers te houden naar dezelfde, gedeelde doelen. Communicatie gaat echter alleen over het openen van de deur naar samenwerking; actie maakt communicatie tot samenwerking. U kunt bijvoorbeeld via een videogesprek met iemand in contact komen om over een project te praten – dat is communicatie. Als u echter een service voor het delen van bestanden gebruikt om tegelijkertijd aan dat project te werken, werkt u samen.
Samenwerking kan niet bestaan zonder communicatie
Hoewel communicatie gemakkelijk kan bestaan zonder samenwerking, is samenwerking uiteindelijk niets zonder veel en duidelijke communicatie. Als u er voor wilt zorgen dat dingen voor elkaar worden gebracht binnen uw bedrijf, moet u eerst een basis leggen voor effectieve uniforme communicatie. Tegenwoordig hebben veel bedrijven door dat de beste manier om sterke samenwerking tussen de medewerkers te faciliteren is ervoor te zorgen dat iedereen op hetzelfde communicatieplatform werkt. Je kunt immers niet verwachten dat je teams het meest efficiënt zijn, als ze vanuit verschillende verkoopdatabases of CRM’s werken.
Gestroomlijnde en uniforme communicatie creëren een samenhangende hub waar kennis kan worden gedeeld en gebruikt in een bedrijf zonder zorgen voor constante segmentatie. Zodra uw communicatiestrategie is geperfectioneerd, kunt u ook een effectieve samenwerkingscampagne tot leven brengen.