Blog

Het laatste nieuws van OfficeGrip

verschil-communicatie-samenwerking-1

Het verschil tussen communicatie en samenwerking

Een geweldig team is cruciaal voor het succes van een bedrijf. Dit is een stelregel die al vele jaren geldt. Wat er echter is veranderd is de technologie om talent te vinden, te trainen en vast te houden. Nu heb je de mogelijkheid om je menselijke kapitaal over vele continenten te verspreiden. Elke persoon kan een bepaald specialisme hebben om te voldoen aan verschillende behoeften in je bedrijf en vaak vereist het werk in bepaalde mate een levensstijl die niet gebonden is aan het kantoor. Je kunt hierbij denken aan permanente externe medewerkers en medewerkers die regelmatig op reis zijn om klanten te bezoeken.

communicatie-samenwerking-1

Het verschil tussen communicatie en samenwerking

Over heel de wereld zien we het personeelsbestand van organisaties in allerlei branches veranderen. Er ontstaan flexibele werkmogelijkheden en organisaties zullen verder moeten kijken dan de standaard telefonie-oplossingen en e-mail om hun teams verbonden te houden. Ongeveer 75% van de werkgevers vindt samenwerking en teamwerk immers cruciaal voor hun succes.

Helaas is het woord ‘samenwerking’ niet zo eenvoudig als de meeste mensen denken. Talloze bedrijven worstelen zoveel met de definitie van deze term dat ze hem door de war halen met en denken dat het hetzelfde is als ‘communicatie’.

Het feit dat veel samenwerkingstools oplossingen voor communicatie bieden, zoals instant messaging en zelfs video-oproepen, betekent dat de lijn tussen samenwerking en communicatie steeds vager wordt.

Het verschil tussen samenwerking en communicatie

Communicatie en samenwerking zijn zo nauw verbonden in de moderne wereld dat het soms moeilijk is om het verschil tussen de twee te zien.

Het belangrijkste om te onthouden is dat er veel verschillende soorten communicatie zijn, waaronder aankondigingen, gesprekken, discussies en meer. “Samenwerking” bestaat op het gebied van “bidirectionele” communicatie, maar het gaat veel verder dan een eenvoudige discussie.

De beste manier om samenwerking te beschrijven is een handeling waarbij mensen bij elkaar komen om iets te creëren of te bereiken. Uitgebreide communicatie is vereist om deze activiteit tot een succes te maken, maar dat betekent niet dat samenwerking en communicatie dezelfde dingen zijn. Terwijl communicatie draait om het delen van informatie, is samenwerking afhankelijk van het gebruik van die informatie om cruciale doelen te ontgrendelen.

Het doel van communicatie en samenwerking begrijpen

Bedrijven gedijen op positieve actie en daar is samenwerking voor. Naarmate organisaties over de hele wereld meer verspreid raken, moeten samenwerkings-tools ervoor zorgen dat mensen effectief kunnen blijven samenwerken, ongeacht waar ter wereld ze zich bevinden. Samenwerking is echter geen vervanging voor communicatie; het is een bijwerking ervan. Het is onmogelijk om ergens aan samen te werken zonder een gedeelde kennisstroom. Deze is nodig om mensen op koers te houden naar dezelfde, gedeelde doelen. Communicatie gaat echter alleen over het openen van de deur naar samenwerking; actie maakt communicatie tot samenwerking. U kunt bijvoorbeeld via een videogesprek met iemand in contact komen om over een project te praten – dat is communicatie. Als u echter een service voor het delen van bestanden gebruikt om tegelijkertijd aan dat project te werken, werkt u samen.

Samenwerking kan niet bestaan ​​zonder communicatie

Hoewel communicatie gemakkelijk kan bestaan ​​zonder samenwerking, is samenwerking uiteindelijk niets zonder veel en duidelijke communicatie. Als u er voor wilt zorgen dat dingen voor elkaar worden gebracht binnen uw bedrijf, moet u eerst een basis leggen voor effectieve uniforme communicatie. Tegenwoordig hebben veel bedrijven door dat de beste manier om sterke samenwerking tussen de medewerkers te faciliteren is ervoor te zorgen dat iedereen op hetzelfde communicatieplatform werkt. Je kunt immers niet verwachten dat je teams het meest efficiënt zijn, als ze vanuit verschillende verkoopdatabases of CRM’s werken.

Gestroomlijnde en uniforme communicatie creëren een samenhangende hub waar kennis kan worden gedeeld en gebruikt in een bedrijf zonder zorgen voor constante segmentatie. Zodra uw communicatiestrategie is geperfectioneerd, kunt u ook een effectieve samenwerkingscampagne tot leven brengen.
 

Download de infographic:

7 redenen waarom je organisatie

EEN SAMENWERKINGSSUITE ZOU MOETEN GEBRUIKEN

 

Samenwerkings-suites brengen tal van immateriële voordelen voor bedrijven met zich mee. En een aantal tastbare voordelen ook.

Deze infographic laat u verschillende van deze voordelen zien waaronder:

  1. Kosten: systemen met één leverancier zijn doorgaans minder duur
  2.  

  3. Implementatie: het is eenvoudiger om uw systeem te onderhouden
  4.  

  5. Beveiliging: aanvallen zijn gemakkelijker te herkennen
  6.  

  7. Productiviteit: samenwerking tussen afdelingen verloopt soepeler
  8.  

  9. Communicatie: diensten zoals Skype voor Bedrijven zijn ingebouwd
  10.  

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via kanalen zoals e-mail, telefoon of post.

     OfficeGrip

    Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

    No Comments

    Leave a feedback