Hoe voeg je een POP-, IMAP- of Office 365-account aan Outlook toe met aangepaste instellingen

Als u Outlook voor het eerst instelt met een POP- of IMAP-account of een nieuw e-mailprofiel wilt toevoegen en u de wizard Account instellen niet kunt voltooien, kunt u uw account configureren met aangepaste instellingen. 

Als u heeft geprobeerd een account toe te voegen met de wizard Account instellen, maar deze niet is voltooid, kunt u een aantal dingen proberen:

  • U kunt even wachten en het vervolgens opnieuw proberen. Soms doet zich een tijdelijk probleem voor op een e-mailserver of is er een probleem met de netwerkverbinding.
  • Als dit geen uitkomst biedt, kunt u contact met uw e-mailbeheerder opnemen (als u deel uitmaakt van een organisatie). Er zijn mogelijk problemen waarvan u zich niet bewust bent of mogelijk moet u enkele aangepaste instellingen gebruiken.
  • Als u geen e-mailbeheerder heeft, bevat het Knowledge Base-artikel Door Outlook kan geen nieuw profiel worden ingesteld met Exchange Autodiscover mogelijk nuttige informatie.
  • Als u Outlook (of Outlook Web App) met Office 365 voor Bedrijven gebruikt, raadpleegt u POP- of IMAP-serverinstellingen zoeken voor meer informatie over het zoeken van uw instellingen.
  • Sommige e-mailaccounts (zoals Yahoo! Mail) kunnen niet met Outlook worden gebruikt, tenzij u een upgrade naar hun abonnement uitvoert. Neem voor meer informatie over upgraden contact op met uw e-mailprovider.

Voor sommige typen e-mailaccounts, zoals e-mailaccounts die u ontvangt bij uw breedbandinternetservice of webmail, moet u mogelijk de standaardwaarde voor het poortnummer voor uitgaande of inkomende berichten wijzigen of een specifieke URL voor het serveradres invoeren. Zie de sectie Het e-mailaccount configureren voor gedetailleerde informatie over het handmatig instellen van uw account.

Het e-mailaccount configureren

  1. Klik op Bestand.

    Schermafbeelding van het linkerdeel van het Outlook-lint met Bestand geselecteerd

  2. Klik op Account toevoegen.

    De knop Account toevoegen in de weergave Backstage

  3. Selecteer Handmatige instelling of extra servertypen en klik op Volgende.

Als u een POP3- of IMAP-account gebruikt, moet u de namen van uw IMAP- of POP- en SMTP-server, poorten en versleutelingsmethoden weten om de onderstaande stappen uit te voeren. Neem contact op met uw e-mailprovider als u niet zeker weet of u een POP3- of IMAP-account gebruikt of als u hulp nodig heeft bij het zoeken van de vereiste instellingen.

 

POP3- of IMAP-account

  1. Open Outlook. Als de wizard Outlook opstarten wordt geopend, selecteert u Volgende op de eerste pagina van de wizard. Of selecteer het tabblad Bestand op de Outlook-werkbalk. Selecteer vervolgens Account toevoegen.
  2. Selecteer Handmatige instelling of extra servertypen > Volgende.
  3. Selecteer Internet-e-mail en selecteer Volgende.
  4. Voer de volgende handelingen uit onder Gebruikersgegevens:
    1. Typ in het vak Uw naam uw naam, zoals deze voor andere personen moet worden weergegeven.
    2. Typ in het vak E-mailadres het volledige e-mailadres dat aan u is toegewezen door uw e-mailprovider. Zorg ervoor dat u de gebruikersnaam, het @-symbool en de domeinnaam in het adres opneemt, bijvoorbeeld pat@contoso.com.
    3. Typ uw wachtwoord in de vakken Wachtwoord en Typ het wachtwoord opnieuw.TIP    Wachtwoorden zijn hoofdlettergevoelig. Zorg ervoor dat de Caps Lock-toets uit is wanneer u uw wachtwoord invoert.
  5. Voer de volgende handelingen uit onder Servergegevens:
    1. Kies in de lijst Type account de optie POP3 of IMAP.
    2. Typ in het vak Server voor inkomende e-mail de volledige naam van de server voor uw e-mailprovider, bijvoorbeeld mail.contoso.com.Als u Office 365 voor Bedrijven gebruikt, is de naam van de IMAP- of POP-server outlook.office365.com.
    3. Typ in het vak Server voor uitgaande e-mail (SMTP) de volledige naam van de server voor uw e-mailprovider. Typ bijvoorbeeld mail.contoso.com.Als u Office 365 voor Bedrijven gebruikt, is de naam van de SMTP-server smtp.office365.com.
  6. Voer de volgende handelingen uit onder Aanmeldingsgegevens:
    1. Typ uw gebruikersnaam in het vak Gebruikersnaam. Dit kan het deel van het e-mailadres vóór het @-symbool zijn, zoals pat of het kan uw volledige e-mailadres zijn, zoals pat@contosco.com.
    2. Typ uw wachtwoord in het vak Wachtwoord.
    3. Schakel de optie Wachtwoord onthouden in.OPMERKING   Als u ervoor kiest om uw wachtwoord in Outlook te laten onthouden, hoeft u uw wachtwoord niet meer opnieuw in te type wanneer u Outlook gebruikt. Iedereen die toegang heeft tot uw Windows-computeraccount, kan e-mailberichten lezen en namens u e-mailberichten verzenden.
  7. Uw e-mailaccount heeft mogelijk een of meer van de volgende extra instellingen nodig. Neem contact op met uw e-mailprovider als u wilt weten welke instellingen u moet gebruiken.
    1. SMTP-authenticatie     Klik op Meer instellingen. Schakel op het tabblad Uitgaand de optie Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist in. Mogelijk moet u het poortnummer wijzigen, afhankelijk van uw e-mailprovider. Neem voor meer informatie contact op met uw provider.
    2. POP3-versleuteling    Klik voor POP3-accounts op Meer instellingen. Ga naar het tabblad Geavanceerden schakel onder Poortnummers van server onder Inkomende e-mail (POP3) de optie Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL) in. Mogelijk moet u het poortnummer wijzigen, afhankelijk van uw e-mailprovider. Neem voor meer informatie contact op met uw provider.
    3. IMAP-versleuteling    Klik voor IMAP-accounts op Meer Instellingen. Klik op het tabblad Geavanceerdonder Poortnummers van server onder Inkomende server (IMAP) voor de optie Gebruik het volgende type versleutelde verbinding op Geen, SSL, TLS of Automatisch. Als voor uw e-mailaccount Outlook (of Outlook Web App) in Office 365 wordt gebruikt, selecteert u TLS. Selecteer OK.
    4. SMTP-versleuteling    Klik op Meer Instellingen. Ga naar het tabblad Geavanceerd, ga onderPoortnummers van server, onder Uitgaande e-mail (SMTP): naar de optie Gebruik het volgende type versleutelde verbinding en klik op Geen, SSL, TLS of Automatisch.OPMERKING   De meeste e-mailproviders gebruiken standaard poort 465 voor uitgaande berichten en poort 995 voor binnenkomende berichten.
  8. Klik op Volgende.Standaard is de optie Accountinstellingen testen door op de knop Volgende te klikken ingeschakeld. Met deze optie wordt gecontroleerd of uw account werkt. Als er gegevens ontbreken of onjuist zijn, wordt u gevraagd deze gegevens in te voeren of te corrigeren.
  9. Klik op Voltooien.

Microsoft Exchange Server-account

BELANGRIJK   In de meeste gevallen hoeft u uw account niet handmatig te configureren als u verbinding met een Exchange-server maakt. Probeer het opnieuw als uw eerste poging mislukt en neem contact op met uw Exchange-beheerder als het ook dan niet lukt. U kunt ook de volgende stappen proberen:

  1. Klik op Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren en klik vervolgens op Volgende.
  2. Klik op Microsoft Exchange en klik op Volgende.
  3. Typ de naam van de Exchange-server. Uw Exchange-beheerder kan u deze naam geven.
  4. Als u de Exchange-modus met cache wilt gebruiken, schakelt u de optie Exchange-modus met cache gebruiken in. Als u de Exchange-modus met cache gebruikt, kunt u zelfs werken met items in uw Exchange-postbus met een trage netwerkverbinding of als er helemaal geen verbinding is.
  5. Typ in het vak Gebruikersnaam uw gebruikersnaam.
  6. Ga eventueel op een van de volgende manieren te werk:
    • Klik op Meer Instellingen. Op de tabbladen kunt u de gewenste opties selecteren of de opties wijzigen die de Exchange-beheerder aangeeft.
    • Klik op Namen controleren om na te gaan of de server uw naam herkent en of uw computer met het netwerk is verbonden. De server en de accountnamen die u opgeeft in de stappen 3 en 5, moeten nu, als het goed is, zijn onderstreept. Als uw naam niet onderstreept is, neemt u contact op met uw Exchange-beheerder.
  7. Als u op Meer instellingen heeft geklikt en u het dialoogvenster Microsoft Exchange Server heeft geopend, klikt u op OK.
  8. Klik op Volgende > Voltooien.