OfficeGrip_logo

Microsoft Outlook.com

Microsoft heeft een preview van de nieuwe e-maildienst Outlook.com live gezet. Outlook.com moet uiteindelijk Hotmail gaan vervangen. Er zijn in een paar uur al ruim een miljoen accounts aangemaakt.
Dat laat de softwaregigant dinsdagavond (Nederlandse tijd) weten.

Outlook.com heeft het programma Outlook, dat al veel in de zakelijke markt gebruikt wordt, als basis. De nieuwe e-maildienst richt zich op persoonlijke mail en moet Microsoft wapenen tegen de opkomst van Gmail.

Chris Jones, vicepresident van Microsoft’s Windows Live, legt in een blog uit dat er de afgelopen acht jaar op het gebied van e-mail slechts kleine aanpassingen zijn gedaan. Dit is volgens hem de eerste grote verandering in jaren. Outlook.com werkt via de cloud waardoor er bijna geen limiet meer zit aan de inbox en aan bijlages bij e-mailberichten.

Sociale media

Bovendien werkt de dienst nauw samen met sociale netwerken. Zo is het mogelijk om bij een e-mail van een vriend direct te zien wat de laatste berichten van die persoon waren en welke foto’s hij geüpload heeft.

Ook implementeert Microsoft een techniek in Outlook.com om e-mails automatisch te scheiden zodat nieuwsbrieven en updates van sociale media in aparte mappen belanden en de persoonlijke e-mail niet in de weg zitten. Deze instellingen zijn overigens aan te passen. Gmail maakt ook gebruik van een soortgelijk systeem.

Outlook.com werkt samen met Facebook, Twitter, Linkedin, Google en binnenkort met Skype. Dan zullen dus ook telefoongesprekken gestart kunnen worden vanuit de inbox.

Cloud

Bestanden kunnen gedeeld worden via clouddienst Skydrive. Daardoor kunnen bijvoorbeeld meer foto’s in één keer verstuurd worden of is het eenvoudig een grote video te delen.

Bovendien is het mogelijk om via de cloud bestanden in Word, Powerpoint, Excel en Onenote te openen en aan te passen. Skydrive geeft standaard 7 GB aan opslagcapaciteit.

Uiterlijk

Ook heeft Microsoft het uiterlijk van Outlook.com flink aangepast in vergelijking met de gemiddelde e-maildienst van dit moment. Zo worden er geen advertenties getoond, is de zoekbalk kleiner en zijn ook andere visuele onderdelen aangepast.

“Hierdoor zijn er 30 procent meer berichten zichtbaar in de inbox dan bij de webmail die de meeste personen nu gebruiken”, aldus Jones.

Outlook.com is volgens het bedrijf ook veel geschikter voor gebruik op smartphones en tablets.

Hotmail

Hotmailgebruikers kunnen hun account eenvoudig omzetten naar Outlook.com door zich aan te melden via de website. Daar staat ook meer uitleg over de upgrade. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen een apart @Outlook.com-adres aan te maken. Die wordt dan gekoppeld aan het bestaande account.

Hotmail was in juni nog steeds de grootste online maildienst met 324 miljoen gebruikers, of ongeveer 36 procent van de wereldmarkt. Maar de dienst verliest steeds meer klanten aan Google’s Gmail, de snelst groeiende rivaal met ongeveer 31 procent van de markt.

Yahoo mail blijft constant met een marktaandeel van ongeveer 32 procent. Ook de opkomst van sociale media werkt in het nadeel van Hotmail.

Deel dit artikel

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!