Microsoft Viva Topics

Onderwerpen op één centrale plek

Met Microsoft Viva Topics wordt het mogelijk om met AI (Kunstmatige intelligentie) kennis te delen over een bepaald onderwerp. Voor nieuwe werknemers kan het lastig zijn om de juiste informatie over een onderwerp te vinden. Microsoft Viva Topics geeft alle informatie in één centrale omgeving weer.

Microsoft Viva Topics voor het vinden van informatie

Microsoft Viva Topics maakt het voor personeel makkelijker om informatie over een specifiek onderwerp te vinden. Vaak kost het tijd en moeite om uit te zoeken waar het onderwerp over gaat, wie je moet benaderen en waar je de informatie kan vinden. Met Microsoft Viva Topics wordt deze informatie verzameld in één centrale omgeving. Personeel heeft zo snel toegang tot de benodigde informatie om verder te kunnen werken.

De informatie wordt door middel van kunstmatige intelligentie verzameld. Het algoritme van Microsoft Viva Topics identificeert onderwerpen en combineert de verschillende informatiebronnen met elkaar. Dit zijn onder andere de volgende onderdelen:

  1. Een kleine beschrijving
  2. Mensen die aan dit onderwerp werken
  3. SharePoint gegevens en andere documenten
  4. Pagina’s die over het onderwerp gaan.

Het beheren van informatie in Viva Topics

Het kan voorkomen dat je de gegevens in Viva Topics wilt aanvullen met extra informatie. De kennismanagers of iemand die daar rechten voor heeft, kan informatie toevoegen. Deze beheerders kunnen ook onderwerpen goed- of afkeuren, waardoor er complete controle is over de data die in Microsoft Viva Topics terecht komt.

Wanneer een onderwerp wordt besproken in bijvoorbeeld een SharePoint omgeving, dan wordt deze gemarkeerd. Klik je op deze markering, dan zie je een samenvatting over dit onderwerp. Deze samenvatting kan automatisch door de kunstmatige intelligentie worden gemaakt of door een van de beheerders. Een voorbeeld van zo’n samenvatting is hieronder zichtbaar:

Microsoft Viva Topics

Kennis indexatie in Microsoft Viva Topics

De Microsoft Viva Topics omgeving maakt dus gebruik van kunstmatige intelligentie om de informatie te verzamelen. Er zijn verschillende soorten onderwerpen die belangrijk kunnen zijn voor een organisatie. In het begin gaat de kunstmatige intelligentie van Viva Topics zich op de volgende onderwerpen focussen:

  1. Projecten
  2. Evenementen
  3. Organisatie
  4. Plaats
  5. Product
  6. Creatief werk
  7. Studierichting

Verschillende gebruikersrollen in Viva Topics

In Microsoft Viva Topics zijn er een aantal verschillende gebruikersrollen beschikbaar:

  • Onderwerp viewer: Gebruikers die onderwerpen kunnen bekijken en kunnen lezen. Deze gebruikers kunnen feedback geven over de relevantie van het onderwerp.
  • Bijdragers: Gebruikers die de rechten hebben om onderwerpen te bewerken en nieuwe toe te voegen. Kennis administrators kunnen een specifiek gebied aangeven of toegang verlenen om alle onderwerpen aan te passen.
  • Kennismanagers: Gebruikers die de AI-suggesties kunnen aanpassen of verwijderen. Deze groep heeft als enigste de rechten om de AI-suggesties aan te passen.
  • Kennis admins: Deze gebruikers stellen Viva Topics in en onderhouden de verschillende rechten via het admin panel.

Verschillende gebruikersrollen in Viva Topics

De kunstmatige intelligentie van Viva Topics zorgt ervoor dat alle gegevens worden verzameld. Gebruikersfeedback en aanpassingen trainen het algoritme, waardoor Viva Topics steeds beter wordt in het combineren van relevante data. Nieuwe medewerkers kunnen zo dus snel aan de slag, omdat de data in één centrale omgeving is terug te vinden.

Tot slot

Met Microsoft Viva Topics wordt alle informatie over een bepaald onderwerp samengevat in één omgeving. Dit zorgt ervoor dat medewerkers minder hoeven te zoeken naar plekken waar de gegevens staan opgeslagen. Het wordt zo dus mogelijk om in een oogopslag te zien waar een onderwerp precies over gaat en welke documenten daarbij horen.

Download het gratis eBook:

Microsoft viva: Kennis, communicatie, onderwijs, resurces en inzichten op één plek

Microsoft Viva - Kennis, communicatie, onderwijs, resources en inzichten

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    microsoft-teams
    Copilot

    Live tolkfunctionaliteit in Microsoft Teams

    Recent is er binnen Microsoft Teams een nieuwe live tolkfunctionaliteit geïntroduceerd. Deze innovatieve functie maakt meertalige communicatie tijdens vergaderingen eenvoudiger dan ooit. In deze blog leggen wij uit wat deze functionaliteit inhoudt, welke voordelen zij biedt, welke licentie u nodig heeft en hoe u deze kunt inzetten binnen uw organisatie.

    Lees meer...
    Waarde-Tokens-Microsoft-Excel-01
    Excel

    Nieuwe Functie in Excel: Waardetokens

    Er is een nieuwe update voor Excel-gebruikers: waardetokens. Deze innovatieve functie brengt een aanzienlijke verbetering in de manier waarop gegevens in de formulebalk worden weergegeven.

    Lees meer...
    Logo-OfficeGrip

    OfficeGrip

    Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.