Nederlands bedrijfsleven actief op Social Media

Niet alleen consumenten vinden hun weg naar sociale netwerken, ook het Nederlandse bedrijfsleven heeft haar weg gevonden naar de sociale netwerken. Inmiddels maakt 53% van de Nederlandse bedrijven gebruik Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube, zo blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting. 

Aanwezigheid op Social Media

Het onderzoek toont aan dat de Nederlandse bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Dit betekent echter niet dat dit altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn Social Media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web, en 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets met Social Media. Alhoewel Nederland op het vlak van de integratie van Social Media voorloopt op de buurlanden leidt het gebruik van Social Media door Nederlandse bedrijven vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren de bedrijven enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling.

Digitale kloof in de bedrijfswereld

De kans is reëel dat er al op korte termijn een digitale kloof zal ontstaan in de Nederlandse bedrijfswereld. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. Dit is opmerkelijk te noemen, omdat de kans erg reëel is dat de klanten van deze bedrijven wel meegaan in de digitale evolutie. De kans bestaat dus dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen.

Deel dit artikel