Over vier jaar zullen er wereldwijd meer tablets dan notebooks worden verkocht. Steeds meer consumenten schakelen immers over op nieuwere apparaten zoals de iPad van Apple. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau NPD Group. Er wordt aan toegevoegd dat tablets de volgende jaren de belangrijkste groeipijler zullen vormen op de wereldwijde mobiele computermarkt. Dit jaar wordt een verkoop van 347 miljoen mobiele computers in het vooruitzicht gesteld. Over vijf jaar zou dat opgelopen zijn tot 809 miljoen exemplaren.
Voor bedrijven houdt dit in dat zij zich op een andere manier zullen moeten profileren online. Hierbij dient gedacht te worden aan apps in plaats van de welbekende website, meer visuele aspecten en minder tekstuele aspecten en men moet zich meer en meer gaan richten op nieuwe besturingssystemen als Android en iOS.
Notebooks zouden dit jaar een verkoop van 208 miljoen exemplaren laten optekenen. Dat aantal zou over vijf jaar verder gestegen zijn tot 393 miljoen exemplaren. Daarentegen wordt verwacht dat tablets dit jaar een verkoop van 121 miljoen eenheden zullen halen, maar dat zou binnen vijf jaar moeten opgelopen zijn tot 416 miljoen toestellen. Een groot gedeelte van die groei wordt volgens NPD Group gedragen door de mature markten.
Noord-Amerika, Japan en West-Europa vertegenwoordigen op dit ogenblik 66 procent van de totale verkoop aan tablets. Ook over vijf jaar zullen die regio’s echter nog altijd 60 procent van de totale merkt innemen. Het onderscheid tussen tablets en notebooks vervaagt steeds verder, maar verwacht wordt dat de nieuwe technologie vooral eerst in de mature markten voet aan wal zetten, stippen de onderzoekers aan. In die mature markten zijn immers de noodzakelijke diensten en infrastructuur aanwezig om een optimaal gebruik toe te laten.