OfficeGrip_logo

Top 5 redenen om SharePoint te gebruiken

Eén centrale opslag

SharePoint is een modern intranet waarop gegevens van een bedrijf kunnen worden gedeeld. Deze centrale plek zorgt ervoor dat werknemers informatie snel kunnen vinden en toevoegen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden binnen een SharePoint omgeving. Wij benoemen hier de top 5 redenen waarom je SharePoint zou moeten gebruiken binnen een organisatie.

1. Vanaf één centrale plek toegang tot gegevens

Een SharePoint omgeving brengt allerlei gegevens binnen de organisatie samen op 1 plek. Dit maakt het makkelijker om snel de gegevens te vinden die iemand nodig heeft. We raken namelijk veel tijd kwijt aan het zoeken naar de juiste gegevens. Met SharePoint kunnen deze documenten sneller en op een efficiëntere manier worden teruggevonden. Dit bespaart veel tijd binnen een organisatie en zorgt voor een productiviteitstoename.

Het grote voordeel van SharePoint is dat alle gegevens in de cloud staan. Dit zorgt ervoor dat werknemers vanaf elk apparaat toegang kunnen hebben tot gegevens. Iedereen maakt direct gebruik van de meest recente informatie, omdat alles vanuit de cloud live wordt gesynchroniseerd. Deze synchronisatie voorkomt dat iemand met verouderde informatie werkt en geeft elk apparaat toegang tot gegevens.

Redenen om SharePoint te gebruiken

2. SharePoint is een schaalbaar platform

Het SharePoint platform kan succesvol worden ingezet bij elke bedrijfsgrootte. Er zijn namelijk verschillende instellingsmogelijkheden, waardoor het platform perfect kan aansluiten bij elke organisatie. Kleinere organisaties hebben namelijk andere behoeftes dan grotere organisaties. SharePoint houdt hier rekening mee en kan eventueel meegroeien met jouw bedrijf.

Het uitbreiden en onderhouden van fysieke servers is bij een SharePoint omgeving niet meer nodig. Je werkt namelijk altijd vanuit de meest recente software en kan gemakkelijk opschalen als er meer geheugen nodig is. SharePoint maakt deel uit van het Microsoft 365 platform, waardoor je optimaal gebruik kan maken van de verschillende mogelijkheden binnen dit platform. Gegevens die in SharePoint staan kunnen via Microsoft Teams worden gedeeld. Dit maakt het makkelijker om samen met collega’s in hetzelfde document te werken.  

3. SharePoint slaat gegevens op een veilige manier op

Het veilig opslaan van gegevens is erg belangrijk. Je wilt namelijk niet dat (klant)gegevens op straat belanden. SharePoint maakt daarom gebruik van geavanceerde beveiligingstechnieken om de complete werkomgeving veilig te houden. Denk dan aan extra verificatie tijdens het inloggen, verschillende toegangsrechten en beheerdersaccounts. Binnen SharePoint zijn er nog veel meer instellingsmogelijkheden om een complete veilige werkplek te creëren.

Dit zorgt ervoor dat SharePoint een van de veiligste opties is om gegevens te beschermen. Een aantal grote organisaties maken gebruik van de Microsoft 365 omgeving, waarvan SharePoint een onderdeel is. Denk dan aan organisaties zoals Dell, Honeywell, Ikea, Volvo en nog veel meer. Deze organisaties maken allemaal gebruik van de beveiligingsmogelijkheden in de Microsoft 365 omgeving.

Wat is SharePoint

4. Met SharePoint gebruikt iedereen dezelfde oplossing

In organisaties worden regelmatig verschillende systemen door elkaar gebruikt. Denk dan aan WeTranfer, Dropbox, Google Drive en andere cloud oplossingen. Dit zorgt voor een versplintering in de ICT-omgeving, waardoor het beheren en controleren lastig wordt. Het is vanzelfsprekend niet een veilige oplossing om gegevens op deze manier te delen. Deze oplossingen worden gebruikt omdat er intern niet een goede oplossing beschikbaar is.

Met SharePoint maak je het voor werknemers makkelijker om documenten met elkaar te delen. Dit heb je als organisatie ook compleet in de hand, waardoor je verschillende beveiligingseisen kan toevoegen. Je behoudt op deze manier meer grip op data en kunt de gegevensbescherming beter nakomen. Werknemers kunnen aan de andere kant gebruik maken van een geschikt platform om documenten te delen. Op deze manier hoeft niet elke werknemer van verschillende platformen te wissel, wat ook weer voor een tijdswinst zorgt binnen de organisatie.

5. SharePoint is een betrouwbare oplossing

SharePoint maakt gebruik van het Microsoft 365 platform. Microsoft biedt een 99,9% uptime-garantie voor deze omgeving. Dit betekent in de praktijk dat Microsoft 365 een robuuste en betrouwbare oplossing is. Een fysieke server vraagt namelijk onderhoud en kan op een gegeven moment functioneel niet meer werken. Met een SharePoint omgeving haal je dit risico weg en verhoog je de beschikbaarheid van gegevens binnen een organisatie.

Tot slot

Met SharePoint creëer je dus een omgeving waarin iedereen op dezelfde manier toegang heeft tot gegevens. Dit maakt het makkelijker en veiliger om gegevens met elkaar te delen. Een SharePoint omgeving wordt per organisatie anders ingesteld, omdat het optimaal moet aansluiten bij de organisatie. Benieuwd naar hoe een SharePoint omgeving precies werkt? Download dan ons eBook met meer informatie over een SharePoint omgeving.

Download het gratis eBook:

Maak kennis met SharePoint

Maak kennis met SharePoint foto

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    Hoe werk je succesvol hybride met jouw organisatie
    Microsoft 365

    Hoe werk je succesvol hybride met jouw organisatie

    We zien dat steeds meer organisaties het mogelijk maken om gedeeltelijk vanuit huis te werken. Hybride werken is enorm in populariteit toegenomen, omdat werknemers het prettig vinden gedeeltelijk vanuit huis te werken. Om dit succesvol te kunnen doen zijn er wel een aantal benodigdheden. Zo moeten de juiste spullen aanwezig zijn en moet de IT-omgeving goed op orde zijn. Daarom kijken wij hier hoe je als organisatie succesvol hybride werken kan faciliteren.

    Lees meer...
    Wat is Microsoft Entra
    Beveiliging

    Wat is Microsoft Entra

    Microsoft Entra is een nieuw product specifiek gericht op beveiliging. Het maakt onderdeel uit van het identiteit en toegangsbeheer en bestaat uit 3 verschillende onderdelen. Met Microsoft Entra krijgen organisaties inzicht in de rechtenstructuur, identiteiten die inloggen, verschillende soorten infrastructuren en verificatie van werknemers.

    Lees meer...
    Microsoft Teams als VoIP oplossing
    CEO

    Microsoft Teams als VoIP oplossing

    Met een VoIP oplossing wordt het mogelijk om te bellen via een internetverbinding. Deze VoIP oplossing kun je ook in de Microsoft Teams omgeving implementeren. Op deze manier wordt Microsoft Teams jouw centrale hub voor alle bedrijfscommunicatie. Dit voorkomt dat er een aparte VoIP omgeving nodig is, wat weer onnodige kosten met zich meebrengt.

    Lees meer...
    Logo-OfficeGrip

    OfficeGrip

    Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!