OfficeGrip_logo

Digitaal winkelpersoneel is productiever

De retail is een competitieve markt. Het is een komen en gaan van nieuwe winkels. In de winkels is het vaak ook een komen en gaan van winkelpersoneel. Het blijkt moeilijk om personeel vast te houden. Hoe hou je personeel vast en beter geïnformeerd? 

We leven in een tijd van apps, chats en razendsnel informatie delen. Waar we vroeger brieven posten, daarna de telefoon pakten, sturen we nu een chatbericht met foto’s en video’s. Dat communiceert een stuk sneller, privé én zakelijk. Iedereen heeft daarom een e-mailadres van de zaak. Niet iedereen, want verkoopmedewerkers staan digitaal gezien buiten de organisatie.

Verkoopmedewerkers voelen geen wij-gevoel

Ze missen een e-mailadres en daarmee ook aansluiting op het hoofdkantoor. Ze horen er hierdoor niet helemaal bij. Terwijl op het hoofdkantoor al iedereen een half jaar bezig is met de feestelijke rebranding van het merk, weet de winkelvloer van niks. Op deze manier voelen ze zich ook minder onderdeel van het merk en minder betrokken bij de organisatie.

Open je ogen op de winkelvloer

Geef ze daarom een e-mailadres van de zaak. Daarmee maak je ze onderdeel van de organisatie en tegelijk kun je ze veel beter op de hoogte houden, en zij jou. Nu blijft nog veel informatie op de winkelvloer hangen. Kapotte tegels, schommelende temperatuur in de winkel, complimenten of aanmerkingen van klanten, waar moet je ze melden? Bij de chef? Maar waar is die nu? Veel gemakkelijker is het om direct na het constateren een chatberichtje direct naar de chef of het hoofdkantoor te sturen. Op die manier zet je je ogen en oren in de winkel echt open.

Maak een einde aan papier

Gebruik je nog een papieren agenda? Je zou kunnen zeggen dat digitale, online versies daarvan iets handiger werken. Zo werkt het ook met roosteren. Op papier is het een heel gepuzzel en iedereen is pas op de hoogte als ze het rooster in de kantine zien hangen. En als iemand wil wisselen, iemand uitvalt of vanuit een andere vestiging opgetrommeld moet worden? Je mist dan overzicht en papier is ook niet flexibel. Met een digitaal rooster is iedereen via de app direct op de hoogte. Wijzigingen zijn meteen voor iedereen zichtbaar, en hoe zou het zijn als collega’s zelf diensten kunnen wisselen?

Houd iedereen up-to-date

Zo’n werkapp met daarop alle relevante informatie neemt niet alleen werk uit handen voor managers, het houdt collega’s ook sneller op de hoogte. Handig bij personeelswisselingen, nieuwe vakantietijden, bedrijfsuitjes, en nieuwe procedures. Medewerkers zijn direct up-to-date dankzij instructievideo’s of handleidingen die je naar je collega’s stuurt. Dat is helemaal handig voor nieuw personeel die in de dagen voor de start kan leren hoe de kassa werkt en met wie ze de eerste dienst draaien.

Behoud personeel

Hoe zou jij het vinden als je niet meer kan e-mailen, chatten of je terug moet naar je papieren werkagenda? Gun daarom ook je winkelpersoneel aansluiting met het bedrijf. Hierdoor informeer je ze beter, zullen ze een groter wij-gevoel ervaren en creëer je enthousiastere uithangborden van je merk die graag onderdeel willen blijven van je merk.

Office Grip helpt de productiviteit van jouw winkelpersoneel vooruit zonder onnodige ICT-uitgaven. ICT is geen doel, maar een hulpmiddel voor je bedrijfsprocessen en je productiviteit. Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!