OfficeGrip_logo

Het verschil tussen OneDrive, SharePoint en Teams

Drie verschillende platformen

OneDrive, SharePoint en Teams zijn verschillende platformen voor het opslaan van gegevens. Omdat deze platformen op het eerste oog veel op elkaar lijken, kan het lastig zijn om het verschil te zien. Wij krijgen zelf met enige regelmaat de vraag wanneer iemand welk platform moet gebruiken. We bespreken daarom hier de verschillen tussen deze platformen.

Wanneer gebruik je OneDrive – persoonlijke opslag

Microsoft OneDrive is jouw persoonlijke opslag voor documenten en gegevens. Het voordeel van OneDrive is dat alle gegevens in de cloud worden geplaats. Dit maakt het mogelijk om toegang tot deze gegevens te krijgen vanaf elk apparaat. Het wordt op deze manier makkelijker om een document snel te bekijken op een telefoon, waardoor je snel aanpassingen kan maken terwijl je onderweg bent. Deze aanpassingen zijn direct op alle apparaten zichtbaar.

OneDrive zorgt er ook voor dat je altijd een back-up van jouw gegevens hebt. Stel je voor dat jouw laptop kapot gaat, dan heb je via OneDrive toegang tot de gegevens. Dit voorkomt dus gegevensverlies, omdat er altijd een kopie te vinden is in de cloud. De documenten die in een OneDrive omgeving staan zijn ook privé. Niemand binnen de organisatie kan zien welke gegevens iemand in de OneDrive plaatst. Voor organisaties is het wel mogelijk om bepaalde beleidsinstellingen in te richten in OneDrive. Op deze manier kan een organisatie toch grip houden op alle data binnen de organisatie.

Het voordeel van OneDrive is dat alles vanuit één centraal punt geregeld kan worden. OneDrive Business is onderdeel van de Microsoft 365 omgeving, wat ervoor zorgt dat beleidsinstellingen direct worden toegepast. Alternatieven zoals Google Drive, WeTransfer of Dropbox verdwijnen uit het zicht van de organisatie. Dit is minder veilig en geeft minder grip op data.

Microsoft Teams

Wanneer gebruik je Microsoft Teams – samenwerken

Microsoft Teams is een platform speciaal gemaakt om met je collega’s te kunnen samenwerken. Met Teams wordt het gemakkelijker om snel contact met elkaar te leggen en bestanden te delen. Dit is dan ook waar het Teams platform voor is bedoeld. Binnen Microsoft Teams plaats je juist gegevens die voor een selecte afdeling relevant zijn. Door deze gegevens in een Team te plaatsen, zorg je ervoor dat het complete team direct toegang heeft tot deze gegevens. Het wordt op deze manier mogelijk om samen te werken aan verschillende soorten documenten.

Vroeger werd er documenten regelmatig naar elkaar heen en weer gemaild. Dit maakt het juist lastig om iedereen toegang te geven tot de meest recente versie. Dit is uiteraard niet de ideale manier, omdat op deze manier documenten constant heen en weer worden gestuurd. Microsoft Teams maakt het juist mogelijk om iedereen op een eenvoudige manier toegang te geven tot de meest recente documenten. Dit werkt een stuk efficiënter en overzichtelijker, waardoor er meer tijd is voor belangrijke taken.

SharePoint

Wanneer gebruik je SharePoint – complete organisatie

SharePoint is een platform specifiek voor het delen van documenten en gegevens met de gehele organisatie. Met SharePoint creëer je een schaalbaar platform, waar de gehele organisatie gegevens in kan opslaan. Dit maakt het makkelijker om een complete organisatie direct toegang te geven tot alle gegevens. Werken verschillende afdelingen regelmatig met elkaar samen? Dan kan SharePoint de uitkomst zijn om gemakkelijk documenten te delen.

Binnen een SharePoint omgeving heeft niet iedere werknemer toegang tot alle gegevens. Dit wordt namelijk op basis van verschillende gebruikersrechten toegekend. Deze gebruikersrechten zorgen ervoor dat gevoelige gegevens worden afgeschermd binnen de organisatie. Op basis van verschillende profielen krijgen werknemers dus toegang tot gegevens waartoe zij recht hebben. SharePoint heeft een wat strakkere structuur dan Microsoft Teams, wat ervoor zorgt dat gegevens makkelijker terug te vinden zijn.

Organisaties profiteren van extra inzichten met een SharePoint omgeving. Het wordt namelijk makkelijker om te monitoren wat er allemaal met gegevens gebeurt binnen de organisatie. Met verschillende beveiligingsmogelijkheden worden alle gegevens optimaal beschermd, waardoor kwaadwillende minder makkelijk toegang kunnen krijgen.

Tot slot

Het verschil tussen OneDrive, Teams en SharePoint zit hem dus voornamelijk in de toegankelijkheid van bestanden. OneDrive is voor persoonlijk gebruik, Teams is om samen te werken en SharePoint helpt om bestanden op een gestructureerde manier te bewaren. Regelmatig maken organisaties al gebruik van OneDrive en Microsoft Teams. Een SharePoint omgeving kan veel waarde toevoegen binnen de organisatie. Benieuwd wat SharePoint allemaal precies kan? Download dan ons eBook hier:

Download het gratis eBook:

Maak kennis met SharePoint

Maak kennis met SharePoint foto

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    copilot-studio
    Copilot

    Microsoft Copilot Studio

    Microsoft Copilot Studio is een end-to-end AI-platform voor gesprekken waarmee u copilots kunt maken en aanpassen met behulp van natuurlijke taal of een grafische interface. Met Copilot Studio kunt u eenvoudig copilots ontwerpen, testen en publiceren die aansluiten op uw specifieke behoeften voor interne of externe scenario’s in uw branche, afdeling of rol.

    Lees meer...
    microsoft-archive
    Eindgebruiker

    Beheer uw verouderde gegevens met Microsoft 365 Archive

    Vaak is het voor organisaties belangrijk om inactieve of verouderde gegevens gedurende langere tijd te bewaren voor toekomstig gebruik. Met Microsoft 365 Archive kunnen deze inactieve gegevens worden verplaatst naar een “koude opslaglaag” (archief) binnen SharePoint.

    Lees meer...
    zero-trust
    Beveiliging

    Zero Trust: 4 manieren om uw hybride werkplek beter te beveiligen

    Of uw organisatie nu volledig op kantoor, op afstand of ergens daartussenin werkt, het creëren van een veilige digitale omgeving is cruciaal. Voor flexibele, wendbare werkplekken moet de oplossing beveiligd zijn vanaf elk toegangspunt, inclusief zowel op kantoor als op afstand. Om deze inspanning te vereenvoudigen, zouden organisaties een alomvattende oplossing moeten overwegen die een veilige en collaboratieve ervaring biedt voor werknemers, ongeacht hoe en waar ze ervoor kiezen om te werken.

    Lees meer...
    Logo-OfficeGrip

    OfficeGrip

    Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

    Meer weten over Microsoft Teams?

    Download dan gratis onze ultieme Microsoft Teams gids

    Ultieme Microsoft Teams Gids eBook

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!