Blog

Het laatste nieuws van OfficeGrip

Het verschil tussen OneDrive, SharePoint en Teams

Het verschil tussen OneDrive, SharePoint en Teams

OneDrive, SharePoint en Teams zijn verschillende platformen voor het opslaan van gegevens. Omdat deze platformen op het eerste oog veel op elkaar lijken, kan het lastig zijn om het verschil te zien. Wij krijgen zelf met enige regelmaat de vraag wanneer iemand welk platform moet gebruiken. We bespreken hier het verschil tussen deze platformen.

Wanneer gebruik je OneDrive

OneDrive is jouw persoonlijke opslag voor documenten en gegevens. Het voordeel van OneDrive is dat al jouw opgeslagen gegevens toegankelijk zijn vanaf elk apparaat. Zo kun je dus gemakkelijk vanaf een telefoon een document bekijken, om vervolgens later op de computer daar verder aan te werken. De bestanden die je in OneDrive plaatst zijn privé en alleen voor jouw zichtbaar, tenzij je kiest om deze te delen. Verder kan niemand zien wat er in jouw persoonlijke OneDrive omgeving staat. OneDrive is dus handig om een bestand op meerdere apparaten toegankelijk te maken voor persoonlijk gebruik.

Microsoft Teams

Wanneer gebruik je Teams

Microsoft Teams is een platform speciaal gemaakt om met je collega’s te kunnen samenwerken. Met Teams wordt het gemakkelijker om snel contact met elkaar te leggen en bestanden te delen. Waar je voorheen een bestand via de e-mail naar je collega stuurde, doe je dat nu met Microsoft Teams. Het is voornamelijk handig om Teams te gebruiken als je even snel iets naar je collega wilt sturen of iets binnen een Team wilt delen.

SharePoint

Wanneer gebruik je SharePoint

SharePoint is een omgeving specifiek gemaakt voor het samenwerken en delen van documenten en gegevens. Het voordeel van SharePoint is dat alle opgeslagen gegevens toegankelijk zijn voor mensen die daar toegang toe hebben. Werkt een afdeling vaak samen en hebben deze dezelfde documenten nodig? Dan is het handig om vanuit SharePoint te werken. In SharePoint staan dus meestal gegevens waar heel de organisatie wat aan heeft. SharePoint heeft een wat strakkere structuur dan Microsoft Teams, wat ervoor zorgt dat bestanden makkelijker terug te vinden zijn.

Tot slot

Het verschil tussen OneDrive, Teams en SharePoint zit hem dus voornamelijk in de toegankelijkheid van bestanden. OneDrive is voor persoonlijk gebruik, Teams is om samen te werken en SharePoint helpt om bestanden op een gestructureerde manier te bewaren. Ben jij nou benieuwd wat OfficeGrip verder nog kan betekenen voor jouw organisatie? Bekijk dan al onze producten en diensten.

Meer lezen

PowerPoint Presenter coach
Eindgebruiker

PowerPoint Presenter coach is nu beschikbaar

PowerPoint Presenter coach is nu beschikbaar Feedback op jouw presentatievaardigheden Met de PowerPoint Presenter coach wordt het makkelijker om je presentaties voor te bereiden. De Presenter coach geeft door middel

Lees meer...
Logo-OfficeGrip

OfficeGrip

Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.