Het verschil tussen OneDrive, SharePoint en Teams

Drie verschillende platformen

OneDrive, SharePoint en Teams zijn verschillende platformen voor het opslaan van gegevens. Omdat deze platformen op het eerste oog veel op elkaar lijken, kan het lastig zijn om het verschil te zien. Wij krijgen zelf met enige regelmaat de vraag wanneer iemand welk platform moet gebruiken. We bespreken daarom hier de verschillen tussen deze platformen.

Wanneer gebruik je OneDrive – persoonlijke opslag

Microsoft OneDrive is jouw persoonlijke opslag voor documenten en gegevens. Het voordeel van OneDrive is dat alle gegevens in de cloud worden geplaats. Dit maakt het mogelijk om toegang tot deze gegevens te krijgen vanaf elk apparaat. Het wordt op deze manier makkelijker om een document snel te bekijken op een telefoon, waardoor je snel aanpassingen kan maken terwijl je onderweg bent. Deze aanpassingen zijn direct op alle apparaten zichtbaar.

OneDrive zorgt er ook voor dat je altijd een back-up van jouw gegevens hebt. Stel je voor dat jouw laptop kapot gaat, dan heb je via OneDrive toegang tot de gegevens. Dit voorkomt dus gegevensverlies, omdat er altijd een kopie te vinden is in de cloud. De documenten die in een OneDrive omgeving staan zijn ook privé. Niemand binnen de organisatie kan zien welke gegevens iemand in de OneDrive plaatst. Voor organisaties is het wel mogelijk om bepaalde beleidsinstellingen in te richten in OneDrive. Op deze manier kan een organisatie toch grip houden op alle data binnen de organisatie.

Het voordeel van OneDrive is dat alles vanuit één centraal punt geregeld kan worden. OneDrive Business is onderdeel van de Microsoft 365 omgeving, wat ervoor zorgt dat beleidsinstellingen direct worden toegepast. Alternatieven zoals Google Drive, WeTransfer of Dropbox verdwijnen uit het zicht van de organisatie. Dit is minder veilig en geeft minder grip op data.

Microsoft Teams

Wanneer gebruik je Microsoft Teams – samenwerken

Microsoft Teams is een platform speciaal gemaakt om met je collega’s te kunnen samenwerken. Met Teams wordt het gemakkelijker om snel contact met elkaar te leggen en bestanden te delen. Dit is dan ook waar het Teams platform voor is bedoeld. Binnen Microsoft Teams plaats je juist gegevens die voor een selecte afdeling relevant zijn. Door deze gegevens in een Team te plaatsen, zorg je ervoor dat het complete team direct toegang heeft tot deze gegevens. Het wordt op deze manier mogelijk om samen te werken aan verschillende soorten documenten.

Vroeger werd er documenten regelmatig naar elkaar heen en weer gemaild. Dit maakt het juist lastig om iedereen toegang te geven tot de meest recente versie. Dit is uiteraard niet de ideale manier, omdat op deze manier documenten constant heen en weer worden gestuurd. Microsoft Teams maakt het juist mogelijk om iedereen op een eenvoudige manier toegang te geven tot de meest recente documenten. Dit werkt een stuk efficiënter en overzichtelijker, waardoor er meer tijd is voor belangrijke taken.

SharePoint

Wanneer gebruik je SharePoint – complete organisatie

SharePoint is een platform specifiek voor het delen van documenten en gegevens met de gehele organisatie. Met SharePoint creëer je een schaalbaar platform, waar de gehele organisatie gegevens in kan opslaan. Dit maakt het makkelijker om een complete organisatie direct toegang te geven tot alle gegevens. Werken verschillende afdelingen regelmatig met elkaar samen? Dan kan SharePoint de uitkomst zijn om gemakkelijk documenten te delen.

Binnen een SharePoint omgeving heeft niet iedere werknemer toegang tot alle gegevens. Dit wordt namelijk op basis van verschillende gebruikersrechten toegekend. Deze gebruikersrechten zorgen ervoor dat gevoelige gegevens worden afgeschermd binnen de organisatie. Op basis van verschillende profielen krijgen werknemers dus toegang tot gegevens waartoe zij recht hebben. SharePoint heeft een wat strakkere structuur dan Microsoft Teams, wat ervoor zorgt dat gegevens makkelijker terug te vinden zijn.

Organisaties profiteren van extra inzichten met een SharePoint omgeving. Het wordt namelijk makkelijker om te monitoren wat er allemaal met gegevens gebeurt binnen de organisatie. Met verschillende beveiligingsmogelijkheden worden alle gegevens optimaal beschermd, waardoor kwaadwillende minder makkelijk toegang kunnen krijgen.

Tot slot

Het verschil tussen OneDrive, Teams en SharePoint zit hem dus voornamelijk in de toegankelijkheid van bestanden. OneDrive is voor persoonlijk gebruik, Teams is om samen te werken en SharePoint helpt om bestanden op een gestructureerde manier te bewaren. Regelmatig maken organisaties al gebruik van OneDrive en Microsoft Teams. Een SharePoint omgeving kan veel waarde toevoegen binnen de organisatie. Benieuwd wat SharePoint allemaal precies kan? Download dan ons eBook hier:

Download het gratis eBook:

Maak kennis met SharePoint

Maak kennis met SharePoint foto

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    Openbare-wifi
    Beveiliging

    De risico’s van het gebruik van openbare Wi-Fi

    Het gebruik van openbare Wi-Fi-netwerken is verleidelijk, vooral als u onderweg bent of in een café werkt. Echter, veel van deze netwerken zijn onbeveiligd en gebruiken geen versleuteling, waardoor cybercriminelen gemakkelijk gegevens kunnen onderscheppen die u verstuurt en ontvangt. Dit kan leiden tot diefstal van persoonlijke gegevens. Het is daarom cruciaal om bewust te zijn van de informatie die u deelt wanneer u gebruikmaakt van een openbaar netwerk.

    Lees meer...
    Copilot-banner-kop
    Beveiliging

    Hoe Copilot veiligheid en efficiëntie binnen Microsoft 365 combineert

    Een robuuste beveiliging is altijd al een prioriteit geweest voor Microsoft, en Microsoft Copilot voor Microsoft 365 vormt hierop geen uitzondering. Van het vertrouwen op bestaande Microsoft 365-beveiligingsfuncties tot de manier waarop Copilot zelf opereert: Copilot is ontworpen om naadloos te integreren met uw bestaande systemen, terwijl het helpt om uw data, infrastructuur en privacy te beschermen. De kracht van Copilot-beveiliging ligt vooral in hoe het omgaat met data, ingebouwde privacycontroles en de manier waarop het AI-model zelf wordt getraind.

    Lees meer...
    ergonomisch-kantoor
    Hardware

    De impact van een optimale kantoorinrichting

    Bij OfficeGrip begrijpen we hoe belangrijk een optimale werkplek is en bieden we deskundig advies van onze hardware experts om uw kantoorinrichting te verbeteren. In deze blog onderzoeken we de verschillende aspecten van kantoorinrichting en hoe deze een directe impact kunnen hebben op de prestaties en het welzijn van werknemers.

    Lees meer...
    Logo-OfficeGrip

    OfficeGrip

    Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

    Meer weten over Microsoft Teams?

    Download dan gratis onze ultieme Microsoft Teams gids

    Ultieme Microsoft Teams Gids eBook

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!