Blog

Het laatste nieuws van OfficeGrip

excel-tabel-maken-in-werkblad

Hoe maak je een Excel-tabel in een werkblad

Wanneer u een tabel maakt in een werkblad van Excel, is het niet alleen gemakkelijker om de gegevens in de tabel te beheren en te analyseren, maar krijgt u ook de beschikking over ingebouwde functies voor filteren, sorteren en het arceren van rijen.

Gegevens in een Excel-tabel

Opmerking    U moet Excel-tabellen niet verwarren met de gegevenstabellen die deel uitmaken van een groep opdrachten voor ‘wat als’-analyse (Hulpmiddelen voor gegevens, op het tabblad Gegevens).

U maakt als volgt een tabel met de standaardtabelstijl:

  1. Selecteer het bereik met cellen dat u wilt opnemen in de tabel. De cellen kunnen leeg zijn of gegevens bevatten.
  2. Klik op Invoegen > Tabel.

De groep Tabellen op het tabblad Invoegen

Sneltoets u kunt ook drukt u op Ctrl + W of Ctrl + L.

  1. Als de bovenste rij van het geselecteerde bereik gegevens bevat die u wilt gebruiken als tabelkoppen, schakelt u het selectievakje Mijn tabel bevat kopteksten in.

    Tabel maken

    Als u het selectievakje Mijn tabel bevat kopteksten niet inschakelt, worden kopteksten met standaardnamen, zoals Kolom1 en Kolom2, toegevoegd boven de gegevens van de tabel. U kunt deze standaardnamen op ieder gewenst moment wijzigen.

 

  1. Selecteer het bereik met cellen dat u wilt opnemen in de tabel.
  2. Klik op het tabblad Start op Stijlen >Opmaken als tabel.

De groep Stijl op het tabblad Start

Wanneer u Opmaken als tabel gebruikt, wordt automatisch een tabel ingevoegd.

  1. Klik onder Licht, Normaal of Donker op de tabelstijl die u wilt gebruiken. Als het geselecteerde bereik gegevens bevat die u als kopteksten wilt gebruiken, klikt u op een tabelstijl met een veldnamenrij.

U kunt uw eigen tabelstijl samenstellen voor de huidige werkmap. Nadat u een aangepaste tabelstijl hebt gemaakt, is deze beschikbaar voor de huidige werkmap wanneer u Opmaken als tabel kiest onder Aangepast.
 

  • Nadat u een tabel hebt gemaakt, komt de groep Hulpmiddelen voor tabellen beschikbaar en ziet u het tabblad Ontwerpen. Met de hulpmiddelen op het tabblad Ontwerpen kunt u de tabel aanpassen of bewerken. Het tabblad Ontwerpen is alleen zichtbaar als er minimaal één cel is geselecteerd in de tabel.
  • Nadat u een tabel hebt gemaakt, ziet u de knop Snelle analyse knopafbeelding naast de tabel. Klik op deze knop om hulpmiddelen weer te geven die u kunnen helpen bij het analyseren van tabelgegevens, zoals voorwaardelijke opmaak, sparklines, grafieken en formules.
  • U kunt een rij toevoegen door de laatste cel in de laatste rij van de tabel te selecteren en op Tab te drukken.

Als u in het voorbeeld hier op Tab drukt terwijl cel C4 is geselecteerd, wordt de tabel uitgebreid met een vijfde rij en wordt de selectie verplaatst naar de eerste kolom in de nieuwe rij, cel A5.

Selecteer de laatste cel en druk op Tab om een nieuwe tabelrij toe te voegen

 OfficeGrip

Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

No Comments

Leave a feedback