Blog

Het laatste nieuws van OfficeGrip

sjabloon-maken-in-word-2016-voor-windows

Hoe maak je een sjabloon in Word 2016 voor Windows

Als u regelmatig een bepaald type document maakt, zoals een maandelijks rapport, kunt u het document opslaan als een sjabloon zodat u het kunt gebruiken als uitgangspunt in plaats van het document elke keer helemaal opnieuw te maken.
 

  1. Open het Word-document dat u als een sjabloon wilt opslaan.
  2. Klik op Bestand > Opslaan als en dubbelklik op Deze pc. Het dialoogvenster Opslaan als wordt geopend.

    De opties voor Opslaan als worden weergegeven wanneer u op Deze pc klikt.

  3. Typ in het vak Bestandsnaam een naam voor de nieuwe sjabloon.
  4. Klik in de lijst Opslaan als type op Word-sjabloon. Als het document macro’s bevat, klikt u op Word-sjabloon met ingeschakelde macro’s.

    Toont de lijst met de verschillende documenttypen die u kunt selecteren.

  5. Klik op Opslaan.

    De sjabloon wordt opgeslagen in de map Aangepaste Office-sjablonen.

TIP    Als u de locatie wilt veranderen waar sjablonen worden opgeslagen door Word, klikt u op Bestand > Opties >Opslaan. Typ vervolgens de map en het pad dat u wilt gebruiken in het vak Standaardlocatie van persoonlijke sjablonen. Nieuwe sjablonen worden nu automatisch in die map opgeslagen. Als u op Bestand > Nieuw >Persoonlijk klikt, worden de sjablonen uit die map weergegeven.
 

Als u een nieuw document wilt maken op basis van de sjabloon, klikt u op Bestand > Nieuw. Klik naast AANBEVOLEN op > PERSOONLIJK en klik vervolgens op de sjabloon.

De optie Persoonlijk is gemarkeerd wanneer u de nieuwe sjabloon wilt opslaan als een document.

OPMERKING   Als PERSOONLIJK eerst niet wordt weergegeven, klikt u rechts van AANBEVOLEN om de optie alsnog weer te geven.
 

U kunt een sjabloon op ieder moment bijwerken.

  1. Klik hiervoor op Bestand > Openen > Deze pc.
  2. Blader naar de map Aangepaste Office-sjablonen, onder Documenten.

    Als u een andere locatie hebt ingesteld voor het automatisch opslaan van sjablonen, bladert u naar die locatie. Als u niet zeker weet wat de locatie is, klikt u op Bestand > Opties > Opslaan en kijkt u naar de inhoud van het vak Standaardlocatie van persoonlijke sjablonen.

  3. Klik op de sjabloon die u wilt openen.
  4. Breng de gewenste wijzigingen aan, en sla de sjabloon op en sluit de sjabloon.

 

 OfficeGrip

Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

1 Comment

  • Bert van Ingen 30 oktober 2017 at 18:56 Beantwoorden

    Met net de nieuwe versie van Word 2016 had ik problemen met het “vinden” van mijn eigen sjablonen. De uitleg op deze pagina heeft mij de oplossing gebracht. Dank daarvoor! Stap voor stap en duidelijk!

Leave a feedback