Blog

Het laatste nieuws van OfficeGrip

mkb-bedrijven-cyber-security-02

Wat MKB bedrijven moeten weten over cybersecurity

Volgens Forbes.com, verspilt ongeveer 10% van ons drie tot vijf uur per dag. Verder verspilt ongeveer 79% van ons tussen de 30 minuten en drie uur per dag. Als al deze uren worden opgeteld wanneer er wordt uitgegaan van werkweek van vijf dagen dan betekent dit dat er ongeveer vijf dagen per jaar worden verspild. Door kleine veranderingen aan te brengen in de efficiëntie van je werk, wordt het voor iedereen mogelijk om controle te krijgen over je ‘werk-leven’. Dit resulteert vervolgens in betere prestaties op werk en meer controle over je persoonlijke leven. Hier een zestal tips die je vooruitgang kunnen doen laten boeken

mkb-bedrijven-cyber-security-1

mkb-bedrijven-cyber-security-BGb-01
mkb-security-aa-01
mkb-security-blocks-01
mkb-security-shield-lines-01-01


mkb-security-shield-front-01-01
mkb-security-computer-01

Veel kleine bedrijven denken pas aan cybersecurity nadat er een beveiligingslek heeft plaatsgevonden. Geen cybersecurity hebben, kan uw bedrijf geld, tijd en verlies van gevoelige informatie kosten.

Laten we eens kijken waarom bedrijven in het MKB-segment aandacht moeten besteden aan cybersecurity en enkele proactieve stappen die u zelf kunt nemen.

Waarom hebben MKB bedrijven cybersecurity nodig?

Cyberaanvallen zijn het nieuwe normaal, ook voor het midden- en kleinbedrijf. Mediaberichten kunnen zich richten op mega-inbreuken op grote organisaties, maar kleine bedrijven vormen de nieuwe doelgroep voor cybercriminelen. Een recent rapport van Verizon over datalekken meldde dat kleine bedrijven het doelwit zijn van 43% van cyberaanvallen.

Het gemiddelde verlies per aanval is meer dan € 188.000. Erger nog, één rapport suggereert dat 60% van de kleine bedrijven binnen zes maanden na een cyberaanval ermee stopt.

Waarom zijn kleine bedrijven kwetsbaar voor cyberaanvallen?

Er zijn een paar belangrijke redenen waarom kleine bedrijven bijzonder kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen:

  • Ze kunnen geen toegewijd IT-personeel betalen. En als ze dat wel kunnen, zijn training en budgetten vaak onvoldoende. Het is mogelijk de moeite waard om een ​​IT-serviceprovider voor uw bedrijf te verkennen. Ze bieden diepere expertise en fulltime beschikbaarheid.
  • Ontoereikende of niet-bestaande computer- en netwerkbeveiliging. Kleine bedrijven kunnen niet snel genoeg op bedreigingen reageren of ze helemaal niet detecteren.
  • Gebrek aan een back-upplan. Veel kleine bedrijven gebruiken clouddiensten niet om een ​​back-up van hun gegevens te maken.
  • Medewerkers helpen onbewust cybercriminelen om bedrijven aan te vallen. Medewerkers moeten zich meer bewust zijn van aanvalsmethoden die variëren van social engineering tot e-mail oplichting.
  • Kleine bedrijven zijn relatief gemakkelijk aan te vallen. Hackers kunnen toegangspunten vinden om gemakkelijker toegang te krijgen tot waardevolle financiële gegevens van klanten vanwege de afwezigheid van bescherming. Criminelen kunnen de inloggegevens van het bedrijf ook gebruiken om grotere doelen zoals leveranciers en financiële instellingen aan te vallen.

 

Wat zijn enkele veel voorkomende cybersecurity-bedreigingen voor kleine bedrijven?

Er zijn veel cybersecurity-bedreigingen voor bedrijven. Hier zijn een paar veel voorkomende:

  • E-mail en phishingtrucs gebruiken e-mail en sms om slachtoffers te lokken. Valse, officieel ogende informatie vraagt ​​slachtoffers om op een link naar een webpagina te klikken en vervolgens gevoelige financiële en persoonlijke gegevens in te voeren. Criminelen gebruiken de gegevens voor identiteitsdiefstal of wederverkoop.
  • Wachtwoorden. Cybercriminelen kunnen toegang krijgen tot wachtwoorden door in te breken in databases, naar servers te kijken om niet-gecodeerde wachtwoorden te vinden en e-mail, sms-berichten of social engineering te gebruiken.
  • Serveraanvallen. DOS (Denial of service) SQL-injectie en drive-by-aanvallen zijn gericht op websites en servers. DOS aanvallen overbelasten systemen, zodat ze het volume van serviceaanvragen niet aankunnen. SQL-aanvallen lezen en wijzigen gevoelige gegevens in databases. Drive-by-aanvallen planten kwaadaardige code in die het systeem van een bezoeker infecteert om zijn gevoelige gegevens vast te leggen en te verzenden.
  • Man-in-the-middle aanvallen betreffen hackers die gegevens van een slachtoffer op een neppagina onderscheppen. Deze aanvallen maken ook gebruik van phishing.
  • Social engineering aanvallen omvatten menselijke interacties om gevoelige informatie te verzamelen. Dit kan aanvallen zoals phishing en spear phishing omvatten, maar ook fysieke activiteiten. Een kwaadwillende kan bijvoorbeeld een USB-sleutel met malware in uw bedrijf achterlaten. Een onbekende medewerker kan deze op een bedrijfscomputer aansluiten en nu openstaan ​​voor malware of andere kwaadaardige programma’s.

 

Tips voor het beveiligen van uw bedrijf tegen cybersecurity-bedreigingen

  • Beoordeel risico’s en kwetsbaarheden. Huur een externe consultant in om systemen te testen die externe toegang hebben, zoals websites, drives en mappen. Creëer procedures die moeten worden gevolgd in geval van een inbreuk en stel netwerk- en computerbeveiliging op de eerste plaats, net als andere belangrijke zakelijke prioriteiten.
  • Maak een plan voor apparaten. U en uw werknemers hebben waarschijnlijk toegang tot bedrijfsgegevens vanaf meerdere apparaten. Hoewel het erg handig is om zakelijke e-mails op je telefoon te controleren, opent dat ook een potentieel kwetsbaarheid. Zorg ervoor dat u de beveiliging van mobiele apparaten opneemt in uw cybersecurity-plannen.
  • Training van medewerkers staat centraal. Zorg ervoor dat uw werknemers op de hoogte zijn van cyberbeveiligingsbedreigingen en beveiligingsbeleid. Zorg ervoor dat u uw trainingsprocedures bijwerkt, terwijl u voortdurend nieuw beleid implementeert.
  • Uit een recent onderzoek van GetApp blijkt dat 43% van de werknemers geen reguliere training voor gegevensbeveiliging ontvangt.
  • Volg de best practices voor wachtwoorden. Het is verstandig om alle wachtwoorden sterk en uniek te maken. Gebruik daarnaast verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts. Maak het gebruik van sterke willekeurige wachtwoorden met letters, cijfers, symbolen en speciale tekens verplicht. Goede wachtwoorden moeten niet gemakkelijk te onthouden zijn. Vraag uw personeel ook om alle wachtwoorden om de paar maanden te wijzigen.
  • Gebruik tweefactorauthenticatie en gezichtsherkenning om in te loggen bij apps en systemen. Een toenemend aantal apps en e-commerce websites gebruiken tweefactorauthenticatie om de identiteit van een gebruiker te verifiëren. Gebruikers ontvangen een numerieke code per e-mail of sms en voeren deze samen met hun wachtwoord in om toegang te krijgen. Biometrische functies zoals Windows Hello kunnen u en medewerkers ook helpen sneller en veiliger in te loggen.
  • Update uw software en systemen continu. Zorg ervoor dat u de nieuwste versies en beveiligingspatches gebruikt. Configureer netwerkbeveiliging op de juiste manier en gebruik antivirussoftware.
  • Maak een back-up van al uw gegevens als bescherming tegen ransomware-aanvallen. Gebruik een externe cloudprovider naast back-up op locatie.

 

Zorg ervoor dat uw digitale tools veilig zijn

U kunt alle juiste stappen ondernemen om uw bedrijf te beveiligen, maar ook dan kunt u nog steeds kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen als uw digitale tools niet veilig zijn.

Een bedrijf dat zegt dat hun tools 100% veilig zijn, liegt. In plaats van dergelijke claims, leunt u op producten en diensten met een succesvolle staat van dienst op gebied van beveiliging en privacy.

Wat is een IT-noodherstelplan en heb ik er één nodig?

Een basisplan voor IT-noodherstel moet stappen identificeren om schade te beoordelen en de activiteiten opnieuw te starten. Het moet ook bepalen wie verantwoordelijk is voor welke taken en specificeren hoe vaak het plan moet worden bijgewerkt.

Wat gebeurt er met uw IT-systemen en gegevens in geval van een lek/inbraak?

Uw bedrijf heeft misschien een noodherstelplan, maar heeft het betrekking op uw IT-systemen en waardevolle gegevens? Bij een cyberaanval kunt u de netwerktoegang en gegevens van uw bedrijf verliezen. Een basisplan voor IT-noodherstel moet de stappen beschrijven om u op weg te helpen:

1. Wat hebben ze gestolen? Beoordeel de schade

Welke gegevens zijn gecompromitteerd? Zijn het alleen namen en adressen of meer serieuze gegevens zoals wachtwoorden of creditcardnummers?

2. Reageer onmiddellijk

Verander al uw logins en wachtwoorden. Gebruik volledig verschillende willekeurige wachtwoorden. Als ze uw bankgegevens hebben ontdekt, belt u uw bank en vraagt ​​u om kaarten te annuleren en nieuwe te verstrekken.

3. Adviseer klanten, leveranciers en alle andere betrokkenen

Breng klanten en anderen op de hoogte, zodra u op de hoogte bent van een inbreuk. Vertel hen welke gegevens zijn gehackt, wat u eraan doet en wat ze moeten doen.

4. Voer een audit uit om het bereik en de kwetsbaarheden te bepalen

Audit uw systemen om erachter te komen wat er is gebeurd na een inbreuk. Als de cyberaanval criminele activiteiten en gestolen financiële informatie omvat, neem dan een consultant in dienst om de omvang van de schade te controleren. Een professionele beveiligingsanalist zal helpen de reikwijdte van de aanval te bepalen en acties aanbevelen om beveiligingslekken te dichten.
 

 OfficeGrip

Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

No Comments

Leave a feedback