OfficeGrip_logo

Wat is SharePoint online

Beheer documenten vanuit één plek

Met SharePoint online creëer je één centrale plek waarin alle bedrijfsdocumenten terecht komen. Dit maakt het voor werknemers gemakkelijker om documenten te vinden en delen met elkaar. SharePoint online is dus een intranet dat toegankelijk is voor de gehele organisatie.

Het is lastig om in één zin te omschrijven wat SharePoint online precies is. Met SharePoint kun je namelijk verschillende dingen doen en heb je veel flexibiliteit in de inrichting. We proberen hier een beeld te geven over wat SharePoint online precies is.

Beheer alle documenten met SharePoint online

SharePoint online zorgt ervoor dat iedereen snel en gemakkelijk toegang heeft tot documenten. Waar vroeger documenten op een file-server werden geplaats, worden deze met SharePoint online naar de cloud geüpload. Dit zorgt ervoor dat iedereen op een snelle manier toegang kan hebben tot de benodigde gegevens. Het wordt zo makkelijker om samen te werken en documenten te delen.

Op een file-server heb je het risico dat bestanden worden overschreven, waardoor je deze niet kan terughalen. Hier heb je bij een SharePoint omgeving geen last van. Met SharePoint online maakt je gebruik van automatisch versiebeheer, waardoor het mogelijk wordt om de juiste versie terug te halen. Zie dit eigenlijk als een automatische back-up van alle gegevens die er zijn. Het is dus niet nodig om zelf handmatig allerlei back-ups te maken van gegevens.

Werk tegelijk samen aan documenten in SharePoint online

Het kan voorkomen dat je met een collega samen in één document moet werken. Dit zorgt op de traditionele manier voor verschillende versies en aanpassingen. Je raakt hierdoor gemakkelijk het overzicht kwijt en bent langer aan het zoeken naar het juiste document.

Met SharePoint wordt het mogelijk om in realtime documenten samen te bewerken. SharePoint online integreert nauw samen met Microsoft Office 365, waardoor er in de Microsoft apps samengewerkt kan worden. Een Excel document kan op deze manier door 2 personen tegelijk worden aangepast, zonder verschillende versies op te slaan. Dit maakt het vele malen makkelijker om samen te werken met collega’s.

Collega’s kunnen ook makkelijker documenten naar elkaar toesturen. Vanuit een SharePoint omgeving heeft iedereen toegang tot werkgegevens, waardoor deze niet heen en weer gemaild hoeven te worden. Dit bespaart tijd en geeft een overzicht van de beschikbare documenten. Documenten worden automatisch opgeslagen en gesynchroniseerd naar de cloud, waardoor gegevensverlies verleden tijd is. De documenten kunnen door de functie “automatisch opslaan” worden opgeslagen, waardoor je als gebruiker zelf niet kan vergeten iets op te slaan.

Vanaf elke locatie toegang tot documenten via SharePoint online

Wat SharePoint online nu precies is? SharePoint is een plek om alle documenten te delen met de organisatie. Het plaatsen van documenten in de SharePoint online omgeving heeft een aantal voordelen. SharePoint zorgt ervoor dat je vanaf elke locatie toegang hebt tot de gegevens. Wordt er in de organisatie regelmatig vanuit huis gewerkt? Dan kan SharePoint online eigenlijk niet ontbreken. Documenten zijn toegankelijk vanaf elk apparaat en kunnen via de cloud worden geraadpleegd. Dit maakt het voor medewerkers mogelijk om met persoonlijke apparaten toegang te krijgen tot werkgegevens. Uiteraard zijn er verschillende instellingsmogelijkheden in SharePoint. Zo kunnen er andere toegangsrechten worden ingesteld voor persoonlijke apparaten. SharePoint online maakt gebruik van een rechtenstructuur, waardoor niet iedereen toegang heeft tot alle documenten.

Meer informatie over Microsoft SharePoint online?

Download dan ons eBook om kennis te maken met Microsoft SharePoint

Met SharePoint online creëer je een veilige werkomgeving

Met SharePoint behoud je als organisatie grip op alle data. Het is mogelijk om op basis van toegangsrechten verschillende beleidsinstellingen te maken. Dit zorgt ervoor dat niet alle documenten in één keer zichtbaar zijn voor iedereen. De toegangsrechten kunnen per afdeling worden toegekend of bijvoorbeeld per persoon. Op deze manier kan je de toegang tot verschillende documenten optimaal beheren.

Het wordt op deze manier ook veiliger om documenten te delen met derden. Er kan tijdelijk toegang worden verleend voor externe leveranciers en andere partijen. Op deze manier weet je wie er toegang heeft en kun je de toegang ontzeggen. Het is mogelijk om voor externe leveranciers een timer in te stellen, waarna de toegang tot de gegevens automatisch verloopt. Op deze manier blijf je in controle over alle bedrijfsgegevens die er aanwezig zijn.

Het inrichten van een SharePoint online omgeving

Het is bij SharePoint belangrijk om aandacht te besteden aan de inrichting van de omgeving. Elke organisatie is anders, waardoor de implementatie kan verschillen. Bij OfficeGrip maken wij gebruik van een gestandaardiseerde implementatie, die waar nodig wordt aangepast aan de organisatie.

Een SharePoint online omgeving wordt dus op maat gemaakt voor een organisatie. Het is belangrijk om personeel bij dit proces te betrekken. Hun moeten tenslotte in de nieuwe omgeving gaan werken. Om dit zo succesvol mogelijk te implementeren moet de omgeving goed passen bij de organisatie. Personeel moet worden begeleid en getraind om de nieuwe omgeving in gebruik te nemen. Op deze manier wordt er zo efficiënt mogelijk gewerkt met de nieuwe SharePoint omgeving. Bekijk voor meer informatie ons SharePoint implementatie traject.

Tot slot

Met SharePoint online creëer je een veilige omgeving om gegevens met elkaar uit te wisselen. SharePoint is een flexibel platform en compleet naar wens in te richten. Je kunt ongelofelijk veel met een SharePoint omgeving doen. We hebben hier een aantal voordelen besproken, maar dit is nog lang niet alles. In ons eBook gaan we dieper in op SharePoint. Download dit eBook hieronder!

Download het gratis eBook:

Maak kennis met SharePoint

Maak kennis met SharePoint foto

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    header-nis2-self-assessment-8
    Beveiliging

    Nieuw! Het OfficeGrip NIS2 Self Assessment

    Met trots kondigen wij in dit blog de lancering van het OfficeGrip NIS2 Self Assessment aan. Dit Assessment is speciaal ontworpen om organisaties te ondersteunen bij het navigeren door de complexiteit van de aanstaande NIS2-regelgeving. Deze kosteloze online zelfevaluatie kunt u inzetten om inzicht te krijgen in hoeverre uw organisatie impact gaat ervaren van de NIS2 wetgeving en in welke mate u al voldoet aan de beoogde NIS2 cyberveiligheid maatregelen.

    Lees meer...
    copilot-nederlands
    Achtergrond

    Copilot for Microsoft 365 nu beschikbaar in het Nederlands

    Goed nieuws voor alle Nederlanders! Eerder was Microsoft Copilot al beschikbaar in het Engels, maar nu kunnen Nederlandse gebruikers ook vragen stellen en antwoorden ontvangen in hun eigen taal. Dit zal de efficiëntie van deze revolutionaire tool nog verder vergroten!

    Lees meer...
    Logo-OfficeGrip

    OfficeGrip

    Officegrip zet uw bedrijf in de cloud. Daarbij passen wij de nieuwste technologie toe van Microsoft. Wij voorzien uw bedrijf van het complete Office365 pakket aangevuld met Sharepoint, Dynamics en de beste trainingen zodat u optimaal gebruik kunt maken van uw nieuwe IT-omgeving.

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!