Hoe schakel je in Outlook van de offline- naar de online modus

Als in de statusbalk onder aan uw Outlook-venster een van deze statusindicatoren wordt weergegeven, betekent dit dat Outlook geen verbinding heeft met uw mailserver.Status Offline werken of Status Verbinding verbroken

U kunt pas weer e-mail verzenden of ontvangen als u opnieuw verbinding maakt. Dit doet u als volgt:

Als de status OFFLINE WERKEN is

Klik op Verzenden/ontvangen > Offline werken om opnieuw verbinding te maken.De optie Offline werken op het tabblad Verzenden/ontvangen

Wanneer u offline werkt, is de knop blauw:

Offline werken

Maar de knop heeft een witte achtergrond wanneer er verbinding is en u online werkt:

Online werken

Wanneer de knop Offline werken niet blauw is, weet u dat u verbinding hebt. 

OPMERKING    Als u de knop Offline werken niet ziet en uw e-mailaccount een Microsoft Exchange Server-account is, is Exchange-modus met cache mogelijk uitgeschakeld. Zie Exchange-modus met cache inschakelen voor instructies voor het inschakelen van de modus. Of neem contact op met de persoon die de Exchange-server voor uw organisatie beheert.

Als uw internetverbinding werkt, is er mogelijk een probleem met de mailserver.Als u zich bij uw e-mailadres van een website kunt aanmelden (bijvoorbeeld https://outlook.com), controleert u of u op die manier e-mail kunt ontvangen en verzenden. Als de e-mail op de website niet werkt, neemt u contact op met uw technische ondersteuning of uw e-mailprovider.

Als u op de website e-mail kunt verzenden en ontvangen, is de mailserver in orde. Het is echter mogelijk dat uw computer updates nodig heeft of er is een probleem met de accountinstellingen.

U kunt het volgende proberen om het probleem op te lossen:

  • Klik op de knop Offline werken op het tabblad Verzenden/ontvangen. De status wordt gewijzigd in OFFLINE WERKEN. Klik vervolgens nogmaals op de knop Offline werken om de knop uit te schakelen zodat Outlook probeert verbinding te maken.
  • Controleer op updates en installeer alle eventuele updates.
  • Als u een Outlook.com-account in Outlook op een bedrijfs- of LAN-netwerk gebruikt, kunnen de proxyservers in dat netwerk na een bepaald tijdsinterval een time-out activeren voor niet-actieve verbindingen, met inbegrip van de verbinding met Outlook.com. Als Outlook bijvoorbeeld elke 30 minuten op berichten controleert en er na 15 minuten een time-out van de server optreedt, is de verbinding met Outlook.com mogelijk verbroken. Klik op Bestand > Opties > Geavanceerd > de knop Verzenden/ontvangen en controleer de optie Automatisch verzenden/ontvangen elke ___ minuten.

Het dialoogvenster Instellingen voor verzenden/ontvangen

Als de optie is ingesteld met een lang tijdsinterval of als u het time-outinterval van uw server weet, typt u een laag getal in het vak zodat Outlook vaker op e-mail controleert.

Als het wijzigen van de instelling voor verzenden/ontvangen niet helpt, voegt u een PushDuration-registerwaarde toe (het artikel bevat een knop waarop u kunt klikken om het proces uit te voeren zodat u niet zelf het register hoeft te openen).

  • Maak een nieuw profiel.
  • Als u Outlook met het nieuwe profiel opent en er is nog steeds geen verbinding, verwijdert u uw account door met de rechtermuisknop op de accountnaam in het mappenvenster te klikken, op ‘< naam van het account >’ verwijderen te klikken en vervolgens op het account opnieuw toe te voegen.

Download het gratis eBook:

12 tips voor outlook

In deze handleiding leer je meer over onze favoriete verborgen functies, technieken en tijdbesparingen in Outlook voor Windows.

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.