VoIP compleet uitgelegd

Alles wat jij moet weten over VoIP

VoIP is de afkorting voor Voice over Internet Protocol. Het is eigenlijk niks anders dan een omgeving waarmee je kunt bellen en gebeld kunt worden. Tegenwoordig maken steeds meer bedrijven gebruik van een VoIP oplossing, omdat het goedkoper, flexibeler en moderner is. VoIP wordt ook regelmatig hosted VoIP, bellen via internet of internet telefonie genoemd.

Inhoudsopgave

Wat is VoIP?

VoIP maakt het mogelijk om de telefonie omgeving via het internet te laten verlopen. Het wordt op deze manier mogelijk om gesprekken te voeren via een internetverbinding. Dit is eigenlijk de modernere manier om te bellen binnen een organisatie. Vroeger gebeurde dit allemaal via een ISDN-verbinding, maar ISDN wordt langzamerhand uitgefaseerd.

Organisaties creëren met een Voice over IP (VoIP) omgeving een moderne telefonie omgeving. Het wordt namelijk mogelijk om vanaf verschillende locaties de telefonie op te nemen, ook wel cloud telefonie genoemd. Door een moderne cloud VoIP oplossing te gebruiken verhoog je de bereikbaarheid binnen de organisatie.

Wat is VoIP

Wat is het voordeel van VoIP zakelijk gezien?

Als organisatie wil je altijd en overal goed bereikbaar zijn. De telefonie omgeving speelt daarbij een belangrijke rol, omdat er voornamelijk wordt gebeld naar organisaties. Met een goede VoIP oplossing verhoog je de bereikbaarheid binnen het bedrijf. Het wordt namelijk mogelijk om de telefoon door meerdere personen op te laten nemen. Dit is allemaal naar wens in te richten, zodat het optimaal bij de wensen aansluit. Met een moderne VoIP oplossing is onder andere het volgende mogelijk:

  • Makkelijk doorschakelen en doorverbinden
  • Keuzemenu voor de juiste afdeling
  • Huntgroepen om oproepen naar een centraal team te sturen
  • Wachtrijen die compleet naar wens in te richten zijn

Wat is het nadeel van VoIP

Een VoIP omgeving heeft eigenlijk maar één nadeel. Je moet om te kunnen bellen een internetverbinding hebben. Tegenwoordig is dit niet meer zo’n probleem, maar bij een internetstoring werkt ook gelijk de telefonie omgeving niet meer. Gelukkig hebben wij in Nederland relatief weinig internetstoringen, waardoor jij ongestoord kan bellen met klanten.

Wat heb je nodig voor VoIP?

Om VoIP te kunnen gebruiken heb je een aantal onderdelen nodig. Denk dan aan apparatuur die geschikt is voor VoIP, zoals headsets en telefoons. Ook heb je een VoIP provider nodig die een betrouwbare omgeving voor jou kan inrichten. Het is belangrijk om voor een degelijke VoIP oplossing te kiezen, omdat de organisatie hier langere tijd gebruik van kan maken. Een slechte oplossing levert namelijk frustratie onder gebruikers op, waardoor de omgeving niet optimaal wordt gebruikt.

Voordeel van VoIP

Een VoIP oplossing in Microsoft Teams

Een VoIP oplossing kan op verschillende manieren worden geïmplementeerd. Leveranciers kunnen ervoor kiezen om bestaande applicaties te gebruiken of hun eigen applicaties te creëren. Wij maken persoonlijk gebruik van Microsoft Teams als VoIP platform. Dit doen we omdat alles op deze manier in één applicatie terecht komt. Eindgebruikers profiteren op deze manier van een simpelere oplossing die al bekend voor hun is.

Microsoft Teams telefonie

Microsoft Teams telefonie is eigenlijk een VoIP oplossing voor zakelijk gebruik. Het koppelt namelijk een moderne cloud VoIP centrale aan de Microsoft Teams omgeving. Dit maakt het mogelijk om te bellen en gebeld te worden vanuit één centrale applicatie. Gebruikers profiteren van het gebruikersgemak, omdat de applicatie bekend terrein is.

Als organisatie wordt er ook een robuuste oplossing in huis gehaald. Microsoft is het Teams platform steeds verder aan het door ontwikkelen, waardoor lange ondersteuning gegarandeerd blijft. Dit betekent dat je erop kunt vertrouwen dat de telefonie omgeving jarenlang toegankelijk blijft.

Microsoft Teams telefonie & T-Mobile

Op het moment dat je als organisatie zowel vast en mobiel wilt integreren, kun je ervoor kiezen om T-Mobile te gebruiken. Microsoft heeft samen met T-Mobile een partnership om VoIP telefonie binnen Teams mogelijk te maken. Dit betekent dat de complete telefonie omgeving ondergebracht kan worden bij één centrale leverancier. Op deze manier heeft de organisatie één aanspreekpunt en worden de kosten verlaagd. Dit is de ideale oplossing voor werknemers die regelmatig onderweg zijn of meer vragen van een VoIP oplossing.

Tot slot

Bellen via een VoIP oplossing verhoogt de bereikbaarheid. Het is een flexibele oplossing om de telefonie te regelen binnen een organisatie. Dit maakt het mogelijk om de bereikbaarheid van een afdeling te vergroten, waardoor klanten eerder worden geholpen. Met Microsoft Teams telefonie wordt er tenslotte gebruik gemaakt van een robuuste VoIP omgeving. Meer informatie over Microsoft Teams als VoIP oplossing vind je in ons eBook:

Download het gratis eBook:

De voordelen van een telefonie integratie

Microsoft Teams telefonie- de voordelen van een telefonie integratie

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    Copilot Pages
    Microsoft 365

    Copilot Pages

    Microsoft heeft onlangs een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd: Copilot Pages. Deze biedt organisaties een krachtige manier om content te beheren en te delen binnen Microsoft 365, met gebruik van de slimme mogelijkheden van AI.

    Lees meer...
    Agents in Microsoft 365
    Microsoft 365

    Nieuwe Agents in Microsoft 365

    Tijdens Microsoft Ignite kondigde Microsoft de introductie aan van nieuwe agents in Microsoft 365. Deze agents versterken de mogelijkheden van Copilot door gespecialiseerde expertise en automatisering te bieden, ontworpen om het volledige potentieel van elke gebruiker te ontsluiten.

    Lees meer...