OfficeGrip_logo

Waarom gebruikerstrainingen belangrijk zijn

Gebruikers ondersteunen bij een implementatie

Bij een nieuwe ICT omgeving komt meer kijken dan alleen de technische kant. Het trainen van eindgebruikers is minstens zo belangrijk. In organisaties kan het kennisniveau van ICT & computers erg verschillen. De ene gebruiker heeft tenslotte meer begeleiding nodig dan een andere. Gebruikerstrainingen zijn daarom een belangrijk onderdeel van een ICT implementatie. Wij bespreken hier waarom gebruikerstrainingen zo belangrijk zijn bij een nieuwe ICT omgeving.

Inhoudsopgave

Gebruikerstrainingen helpen werknemers productiever werken

Een gebruikerstraining helpt werknemers om op een efficiëntere manier te werken. In een nieuwe ICT omgeving kunnen veel verschillende functionaliteiten zitten die gebruikers niet direct kennen. Met een gebruikerstraining help je werknemers sneller op weg in een nieuwe omgeving. Op termijn bespaart een gebruikerstraining enorm veel tijd, omdat werknemers productiever worden in de omgeving.

Het is ook belangrijk om gebruikers te betrekken bij een ICT implementatie. Werknemers werken op een vaste manier en een verandering in dit patroon kan als lastig worden ervaren. Een training helpt dus niet alleen om de productiviteit te verhogen, maar helpt ook om de acceptatie te verbeteren. Werknemers voelen zich gehoord en eventuele vragen kunnen direct worden opgepakt.

Gebruikerstrainingen zijn regelmatig echt nodig

Op het moment dat je als organisatie besluit om op een compleet andere manier te gaan werken, kunnen gebruikerstrainingen niet ontbreken. Je kunt niet alleen het systeem veranderen, omdat het gedrag van werknemers ook impact heeft. Systemen kunnen zonder een degelijke gebruikerstraining verkeerd worden gebruikt, waardoor er vervuiling optreedt binnen deze omgevingen.

Het doel van een nieuwe ICT omgeving is om op een betere manier te gaan werken. Het succes hiervan is deels afhankelijk van de technische implementatie en deels van de eindgebruikers. Daarom is het essentieel om werknemers zo goed mogelijk te begeleiden. Bij gebruikerstrainingen komen de pijnpunten van een nieuwe ICT omgeving echt naar boven. Deze pijnpunten kunnen ervoor zorgen dat het systeem nog wordt bijgeschaafd, waardoor problemen direct worden opgelost.

Gebruikerstrainingen Microsoft 365

Verschillende type gebruikerstrainingen die er zijn

Gebruikerstrainingen zijn beschikbaar in verschillende vormen. Je kunt ervoor kiezen om groepstrainingen, individuele trainingen of zelfs een expert in huis te halen. Welke vorm je kiest is afhankelijk van de implementatie die je doet. Wil je meerdere mensen leren werken met Microsoft Teams? Dan kan een groepstraining in de basis al voldoende zijn.

Op het moment dat een medewerker specifiekere werkzaamheden heeft, kan het handig zijn om een één-op-één training te regelen. Deze training zorgt ervoor dat alle vragen optimaal kunnen worden beantwoord. Voor grotere organisaties kan een floorwalk traject handig zijn. Bij een floorwalk traject haal je een expert in huis die alle vragen kan beantwoorden. Dit is eigenlijk niet echt een gebruikerstraining, maar helpt werknemers toch beter op weg in een nieuwe omgeving.   

Een Adoptie & Change management traject

Bij het creëren van een moderne werkplek kan een Adoptie & Change management traject niet ontbreken. De traditionele manier van werken verschilt op een aantal vlakken met de moderne werkplek. Door een Adoptie & Change management traject wordt het voor werknemers makkelijker om gebruik te maken van de nieuwste technologieën. Het verlaagt de drempel voor eindgebruikers enorm en betrekt deze ook in het gehele proces. Dit zorgt ervoor dat werknemers zich beter gehoord voelen en makkelijker voor verandering openstaan.

Conclusie

Gebruikerstrainingen zijn dus essentieel voor organisaties die gebruik maken van een nieuwe ICT omgeving. Het helpt eindgebruikers beter op weg en verhoogt de veranderbereidbaarheid binnen de organisatie. Door gebruik te maken van een gebruikerstraining leren eindgebruikers alle functionaliteiten kennen die zij nodig hebben voor hun werkzaamheden.

4 stappen voor een succesvolle adoptie van een nieuwe ICT-omgeving

Meer informatie over Adoptie?

Download dan gratis ons eBook met meer informatie

Download het gratis eBook:

4 Stappen voor een succesvolle adoptie

4 stappen voor een succesvolle adoptie van een nieuwe ICT-omgeving

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    copilot-prompting
    Copilot

    Microsoft 365 Copilot – de kunst en wetenschap van prompting

    Prompting is hoe je Microsoft 365 Copilot vraagt om iets voor je te doen – zoals creëren, samenvatten, bewerken of transformeren. Denk bij prompting aan een gesprek voeren, waarbij je eenvoudige maar duidelijke taal gebruikt en context biedt, zoals je dat ook zou doen met een assistent. Er zijn veel soorten prompts die je kunt gebruiken, afhankelijk van de taak die je gedaan wilt hebben.

    Lees meer...
    copilot-studio
    Copilot

    Microsoft Copilot Studio

    Microsoft Copilot Studio is een end-to-end AI-platform voor gesprekken waarmee u copilots kunt maken en aanpassen met behulp van natuurlijke taal of een grafische interface. Met Copilot Studio kunt u eenvoudig copilots ontwerpen, testen en publiceren die aansluiten op uw specifieke behoeften voor interne of externe scenario’s in uw branche, afdeling of rol.

    Lees meer...
    microsoft-archive
    Eindgebruiker

    Beheer uw verouderde gegevens met Microsoft 365 Archive

    Vaak is het voor organisaties belangrijk om inactieve of verouderde gegevens gedurende langere tijd te bewaren voor toekomstig gebruik. Met Microsoft 365 Archive kunnen deze inactieve gegevens worden verplaatst naar een “koude opslaglaag” (archief) binnen SharePoint.

    Lees meer...

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!