OfficeGrip_logo

Waarom jij OneDrive zou moeten gebruiken

Gegevens veilig opslaan

Microsoft OneDrive is een cloudopslag locatie waarin persoonlijke gegevens kunnen worden opgeslagen. Dit maakt het mogelijk om vanaf elk apparaat toegang te hebben tot de nieuwste gegevens. OneDrive synchroniseert direct de meest recente versie naar de cloud, waardoor jij eigenlijk altijd een kopie tot beschikking hebt. Lees hier hoe Microsoft OneDrive jou kan helpen veiliger en efficiënter te werken.

Inhoudsopgave

OneDrive slaat gegevens op een veilige plek op

Met Microsoft OneDrive worden al jouw gegevens op een veilige manier opgeslagen. Binnen organisaties gebeurt het regelmatig dat gegevens op een fysieke server komen te staan. Dit zorgt ervoor dat het lastig is om vanaf elke locatie toegang te hebben tot gegevens. We zijn namelijk steeds meer hybride gaan werken, waardoor onze werkwijze is gaan veranderen.

OneDrive maakt het mogelijk om al jouw gegevens op te slaan op één centrale locatie. Dit betekent dat er vanaf elk apparaat direct toegang is tot de laatste gegevens. Je hoeft hierdoor niet meer te zoeken naar gegevens en je hebt altijd toegang tot de nieuwste versie. OneDrive maakt het namelijk mogelijk om automatisch documenten op te slaan, waardoor je nooit meer gegevens verliest.

OneDrive maakt het delen van gegevens makkelijker

OneDrive zorgt ervoor dat alle gegevens dus in de cloud staan opgeslagen. Dit betekent dat het delen van deze gegevens ook een stuk makkelijker wordt. Op het moment dat jij een document wilt delen met een collega, kun je een link meesturen in de e-mail. Via deze link kunnen collega’s toegang krijgen tot de gegevens. Je hoeft losse documenten dus niet meer via e-mail te versturen, waardoor je niet tegen verschillende soorten limieten aanloopt. Je kan in principe een map van 1 Gb of groter delen met verschillende soorten gegevens. Collega’s kunnen deze downloaden of alleen online bekijken.

Werk met OneDrive samen in dezelfde documenten

Alle gegevens worden direct geüpdatet in de cloud. Dit wordt ook wel synchronisatie genoemd. Door deze synchronisatie wordt het ook mogelijk om direct samen te werken met elkaar. Met co-auteurschap kunnen collega’s documenten tegelijktijdig bewerken. Veranderingen die plaats vinden worden direct toegepast op het document. Deze veranderingen zijn direct zichtbaar voor iedereen die in het document aan het werken is. Dit betekent dat het samenwerken in dezelfde documenten een stuk gemakkelijker wordt. Je hebt tenslotte niet meer verschillende versies van een document die heen en weer gemaild hoeven te worden.  

Wat is het verschil tussen OneDrive en OneDrive Business

De basis van OneDrive en OneDrive Business is eigenlijk identiek aan elkaar. De OneDrive en OneDrive Business omgeving werkt aan de voorkant namelijk hetzelfde. Waar het verschil in zit is dat OneDrive Business specifiek bedoelt is voor de zakelijke markt. Dit betekent dat organisaties meer beheersmogelijkheden hebben binnen OneDrive Business.

OneDrive Business is namelijk onderdeel van Microsoft 365, waardoor het eigenlijk deel uitmaakt van de moderne werkplek. Met OneDrive Business krijgen werknemers een persoonlijke opslagplek.Organisaties hebben dus geen toegang tot de specifieke inhoud van deze omgeving. Dit wordt gedaan om de privacy van werknemers te beschermen. Op het moment dat je als organisatie gegevens wilt delen met de gehele organisatie, dan kan je beter gebruik maken van Microsoft Teams of SharePoint.

Welke beheersmogelijkheden zijn er in OneDrive Business

Organisaties hebben dus geen inzicht in de gegevens die in een OneDrive Business omgeving staan. Dit komt omdat OneDrive Business een persoonlijke opslaglocatie is. Voor organisaties is het wel mogelijk om beleidsinstellingen toe te passen in deze omgeving. Denk dan bijvoorbeeld aan bestandstypes die worden uitgesloten of Data Loss Prevention dat kan worden toegepast. Met Data Loss Prevention kunnen documenten worden gescand op gevoelige inhoud, zoals bankrekeningnummers, BSN-nummers of andere gevoelige data. Dit betekent dus dat een organisatie niet direct de gegevens kan inzien, maar wel beleid kan definiëren om gevoelige data te beschermen.

Conclusie

Microsoft OneDrive creëert dus een veilige omgeving om verschillende gegevens in op te slaan. Alle gegevens worden direct in de cloud opgeslagen, waardoor gegevens vanaf elk apparaat zijn te raadplegen. Door middel van co-auteurschap wordt het makkelijker om samen te werken, omdat gegevens direct veranderen en zichtbaar worden voor iedereen die toegang heeft. OneDrive maakt dus eigenlijk een back-up van alle documenten die in deze omgeving geüpload staan. Meer informatie nodig over OneDrive? Download dan gratis ons eBook over Microsoft OneDrive hieronder:

Download het gratis eBook:

Een introductie van Microsoft OneDrive

Maak kennis met Microsoft OneDrive

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Meer lezen

    multi-tenant-kopstuk
    Achtergrond

    De voordelen van een multitenant-organisatie in Microsoft 365

    In de wereld van cloud computing is het concept van een multitenant-organisatie een belangrijk aspect dat bedrijven in staat stelt om (kosten)efficiënter te werken. Microsoft heeft dit concept omarmd en geïmplementeerd in Entra ID en Microsoft 365. In deze blog gaan we dieper in op wat een multitenant-organisatie is, hoe het werkt en wat het kan opleveren.

    Lees meer...

    Microsoft OneDrive gebruiken?

    Download hier gratis onze gids om kennis te maken met Microsoft OneDrive

    Maak kennis met Microsoft OneDrive

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!