SharePoint voor de accountancy

Eén centrale opslaglocatie

SharePoint voor de accountancy

Een SharePoint omgeving maakt het mogelijk om gegevens op één centrale plek op te slaan. Voor de accountancy betekent dit concreet dat gegevens makkelijker en veiliger toegankelijk worden. Het werken met traditionele servers voldoet niet meer aan de beveiligingsstandaarden die van uw organisatie wordt verwacht. Een SharePoint omgeving in de cloud biedt de mogelijkheid om geavanceerde beveiligingsmethodes toe te passen. In de basis zorgt SharePoint ervoor dat samenwerken makkelijker wordt, gegevens veilig opgeslagen blijven en dat gegevens makkelijker gevonden kunnen worden.  

Wat is een SharePoint omgeving voor de accountancy

Een SharePoint omgeving kan op veel verschillende manieren worden ingericht. Voor de accountancy is het belangrijk om na te denken over de beveiliging en productiviteit binnen de organisatie. Als accountantskantoor verwerkt uw organisatie enorm veel privacygevoelige data. Het is wettelijk verplicht om veilig met deze gegevens om te gaan en datalekken te voorkomen.

SharePoint creëert een stabiele basis om alle documenten en gegevens op te slaan in de cloud. In de basis is SharePoint een document management systeem, waardoor er daadwerkelijk structuur komt in de dataopslag. Alle gegevens van uw organisatie worden in de cloud opgeslagen. De cloud zorgt voor de benodigde beveiliging en bewaakt de toegang tot gegevens. Dit is veiliger dan een traditionele server binnen uw organisatie.

SharePoint accountancy

Waarom een SharePoint omgeving gebruiken

Wat wij vaak zien binnen de accountancy, is een traditionele server met een oneindige mappenstructuur. Dit levert verschillende problemen op binnen uw organisatie. Om maar een aantal voorbeelden te noemen:

  • Werknemers zoeken zich suf door al deze mappen
  • Gegevens verdwijnen en/of worden onvindbaar
  • Servers zijn onderhoudsintensief
  • De beveiliging van servers is vaak niet optimaal
  • Gegevens en data worden niet optimaal beschermd

Dit zijn maar een aantal voorbeelden die wij binnen de accountancy branche zien. Om uw dienstverlening optimaal te kunnen verlenen moet de ICT-omgeving op orde zijn. Daar hoort de dataopslag van uw organisatie bij. Een SharePoint omgeving gebruikt u dus in de basis om productiever & veiliger te werken.

SharePoint voor de accountancy verhoogt de productiviteit

SharePoint wordt voor de accountancy speciaal ingericht om veiliger en productiever te werken. Dit komt omdat werknemers vanaf elke locatie toegang hebben tot de nieuwste gegevens. Wat wij vaak zien, is dat gegevens heen en weer worden gemaild. Dit zorgt voor verschillende versies en kan gegevensverlies veroorzaken. Het is ook risicovoller, omdat gegevens onbedoeld de organisatie kunnen verlaten. SharePoint voor de accountancy lost deze problemen op door één centrale opslaglocatie te creëren voor alle gegevens.

Werknemers kunnen gegevens makkelijker vinden

Gegevens in een SharePoint omgeving worden gestructureerd opgeslagen. Dit maakt het veel makkelijker om gegevens terug te vinden, waardoor werknemers minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar relevante data. Bijkomend voordeel is dat SharePoint gebruik maakt van een krachtige zoekfunctie. Dit betekent dat werknemers via de zoekbalk snel en gemakkelijk de juiste data kunnen vinden, zelfs als ze niet weten waar deze data staat. Dit verhoogt het gebruiksgemak en helpt werknemers focussen op hun werkzaamheden.

SharePoint voor de accountancy heeft verschillende beveiligingsmogelijkheden

Een SharePoint omgeving maakt deel uit van de moderne werkplek voor de accountancy. Met een moderne werkplek wordt het mogelijk om veiliger en productiever te werken. De beveiligingsmogelijkheden worden vanuit deze moderne werkplek toegepast op een SharePoint omgeving. Voor de accountancy zijn een aantal beveiligingsmogelijkheden van SharePoint enorm belangrijk. Deze mogelijkheden zorgen ervoor dat gegevens optimaal beschermd blijven.

SharePoint veilig accountancy

Inloggen gebeurt op een veilige manier

Het inloggen in een omgeving moet op een veilige manier gebeuren. Door gebruik te maken van SharePoint worden alle inlogpogingen extra gecontroleerd. Dit gebeurt op de achtergrond, waardoor werknemers daar geen hinder van ondervinden. Het zorgt ervoor dat kwaadwillende inlogpogingen direct geweerd worden uit uw ICT-omgeving. Cybercriminaliteit blijft toenemen, waardoor een beveiligde werkomgeving noodzakelijk is voor uw organisatie.

Gevoelige gegevens worden extra beschermd

De accountancy heeft veel te maken met privacygevoelige gegevens. Een traditionele server geeft in de basis iedereen toegang tot alle gegevens die daarop staan. Dit is niet een veilige manier, omdat werknemers niet alle gegevens moeten kunnen inzien. Wat SharePoint doet, is werknemers toegang geven op basis van toegangsrechten. Deze toegangsrechten worden gedefinieerd aan de hand van de wensen binnen uw organisatie.

Concreet betekenen deze toegangsrechten dat werknemers niet zomaar tot alle gegevens toegang hebben. Het is mogelijk om een leidinggevende diepere toegang te geven dan een werknemer. Ook kunnen leidinggevende toestemming geven voor het delen van gevoelige gegevens. Dit is allemaal naar wens in te richten, waardoor gegevens veiliger worden gedeeld. Bij ons adoptie & change management traject betrekken wij belanghebbende binnen de organisatie, waardoor wij passend advies kunnen geven over de databescherming binnen uw organisatie.

Conclusie

Een SharePoint omgeving helpt de accountancy om veiliger en productiever te werken. Het is onderdeel van de moderne werkplek voor de accountancy, waardoor accountantskantoren efficiënter kunnen werken. De traditionele manier van werken maakt het lastiger om samen te werken en neemt beveiligingsrisico’s met zich mee. Met een SharePoint omgeving in combinatie met de moderne werkplek wordt het voor de accountancy mogelijk om betere dienstverlening te leveren.

Moderne werkplek accountancy eBook

Meer informatie over de moderne werkplek?

Download dan gratis ons eBook met meer informatie

Download het gratis eBook:

Moderne werkplek voor de accountancy

Moderne werkplek accountancy eBook

Meer lezen

cloud-migratie
Accountancy

Een succesvolle migratie naar de cloud voor accountancy

Wij realiseren ons dat accountantskantoren een cruciale rol spelen in het waarborgen van financiële integriteit en naleving van regelgeving. Daarom delen wij graag onze expertise over een succesvolle migratie naar de Microsoft Cloud. Door Cloud Accounting worden aanzienlijk de productiviteit en efficiëntie van accountantskantoren verbeterd. Daarnaast draagt dit uiteindelijk bij aan kostenbesparing, het vergroten van de schaalbaarheid en het verbeteren van de algehele digitale beveiliging. 

Lees meer...
ICT-uitdagingen-oplossingen-accountancy
Security

ICT-uitdagingen en innovatieve oplossingen voor accountancy

Door de snel evoluerende digitale wereld staat de accountancysector voor tal van ICT-uitdagingen. Het is een sector die sterk afhankelijk is van nauwkeurigheid en gegevensbeheer, en daarom moeten accountants voortdurend innoveren om relevant te blijven. Gelukkig gaan deze uitdagingen hand in hand met de innovatieve oplossingen van OfficeGrip, die onze partners uit deze branche helpen hun concurrentie voor te blijven in de digitale revolutie van vandaag.

Lees meer...
Moderne werkplek voor de accountancy
Accountancy

Een moderne werkplek voor accountancy

Met een moderne werkplek wordt het mogelijk om veiliger & productiever te werken. Binnen organisaties worden veel gegevens gedeeld en verwerkt. Dit moet op een veilige manier gebeuren, zonder compromissen te maken op de productiviteit. Klanten worden namelijk steeds kritischer en vragen meer van uw organisatie. We zien dat de accountancy met enorm gevoelige data werkt, waardoor het van belang is om hier goed en veilig mee om te gaan. Een moderne werkplek voor de accountancy helpt om veiliger & productiever te werken.

Lees meer...