OfficeGrip_logo

Wat is het verschil tussen Google Workspace en Microsoft 365

Een moderne werkplek

Met Google Workspace en Microsoft 365 wordt het voor organisaties mogelijk om een moderne werkplek te creëren. Het verschil tussen Google Workspace en Microsoft 365 kan in het begin klein lijken, maar er zitten weldegelijk grote verschillen tussen deze omgevingen. Daarom is het belangrijk om een goede keuze te maken tussen deze 2 platformen, omdat deze keuze een grote impact kan maken op de organisatie. Wij kijken daarom hier naar de verschillen tussen deze platformen en bekijken de voor en nadelen.

Inhoudsopgave

De verschillen tussen Google Workspace en Microsoft 365

We zullen wel gelijk eerlijk zijn, wij implementeren Microsoft 365 omgevingen. Dit betekent dat wij wel een beetje vooringenomen zijn, maar we kijken in dit artikel objectief naar beide omgevingen. Wij hebben ervaring met het migreren van een Google Workspace omgeving, waardoor wij het wel kunnen vergelijken met Microsoft 365. Dat gezegd hebbende gaan we nu kijken naar de verschillen tussen Google Workspace en Microsoft 365.

Google Workspace en Microsoft 365 verschillen in apps van elkaar

Google Workspace en Microsoft 365 verschillen in de applicaties van elkaar. Microsoft 365 maakt gebruik van de Microsoft Office apps en Google Worspace maakt gebruik van hun eigen versies van deze applicaties. Dit betekent concreet dat de applicaties in de basis dezelfde functies hebben, maar qua uiterlijk van elkaar verschillen. Bij Google Workspace werken deze applicaties alleen vanuit de cloud, waarover wij verderop meer vertellen. In de basis zijn de onderstaande applicaties vergelijkbaar met elkaar:

Microsoft 365 apps
Google Workspace apps
Word
Documenten
Excel
Spreadsheets
PowerPoint
Presentaties
Outlook
Gmail
OneDrive
Drive
Microsoft Teams
Meet & Chat
Microsoft SharePoint
Google Sites

Deze applicaties bieden vergelijkbare functionaliteiten, maar werken wel op een andere manier. Bij Microsoft 365 krijgen werknemers de installeerbare apps, waar er bij Google Workspace gebruik wordt gemaakt van web apps. Dit betekent dat bij Google Workspace alles alleen vanuit de webbrowser werkt. Bij Microsoft 365 kun je ervoor kiezen om compleet vanuit de webbrowser te werken, maar wij merken dat eindgebruikers liever gebruik van de installeerbare apps. Werknemers zijn al gewend aan deze manier van werken, waardoor de drempel een stuk lager wordt. Wij zien daarom organisaties gebruik maken van de Microsoft Office apps en Google Workspace. Dit is niet efficiënt, omdat je in 2 verschillende systemen werkt. Maak dus een keuze tussen Microsoft 365 of Google Workspace, maar ga niet beide omgevingen tegelijk gebruiken.

Het grootste verschil tussen Google Workspace en Microsoft 365

Google Workspace en Microsoft 365 verschillen op één gebied enorm van elkaar. Google Workspace werkt compleet vanuit een internetbrowser. Dit betekent dat je als eindgebruiker geen installeerbare apps hebt, maar alles vanuit een webbrowser moet doen. Microsoft 365 biedt de mogelijkheid om verschillende applicaties te installeren op jouw computer, maar kan ook compleet vanuit de webbrowser werken. Bij Microsoft 365 heb je dus meer keuze met betrekking tot de werkwijze die je hanteert. Het is niet zo dat dit Google Workspace slechter maakt, maar eindgebruikers moeten wellicht meer wennen aan het werken in de webbrowser.

Microsoft Teams of Google Meet & Chat

Het verschil tussen Microsoft Teams en Google Meet & Chat

De Microsoft 365 en Google Workspace omgevingen lijken dus sterk op elkaar. Waar een groot verschil in zit, zijn de samenwerkingsmogelijkheden. Microsoft Teams is de samenwerkingshub voor organisaties in Microsoft 365. Het Microsoft Teams platform maakt samenwerken enorm gemakkelijk en helpt organisaties om beter verbonden met elkaar te blijven. Google Workspace maakt gebruik van Google Meet & Chat, maar deze oplossingen zijn niet te vergelijken met Microsoft Teams.

Microsoft Teams bevat dezelfde functionaliteiten als Google Meet & Chat, maar voegt daar nog veel meer functionaliteiten aan toe. Het creëert één centrale plek om samen te werken met elkaar. Vanuit verschillende teams wordt het mogelijk om gegevens op te slaan en te delen met elkaar. Verder is het mogelijk om een moderne VoIP-omgeving te koppelen aan Microsoft Teams, waardoor het de centrale plek wordt voor alle interne en externe communicatie. Microsoft 365 en Google Workspace lijken dus veel op elkaar, maar Google heeft geen direct alternatief voor Microsoft Teams.

De verschillen tussen de werkapplicaties

Het verschil tussen de werkapplicaties van Microsoft 365 en Google Workspace is relatief klein. Met de werkapplicaties bedoelen wij applicaties zoals Microsoft Word en Google Documenten. Buiten het feit dat bij Google deze applicaties alleen vanuit de webbrowser werken, zijn de functionaliteiten wel enigszins gelijk. Het is mogelijk om de verschillende documenttypes te openen in beide applicaties. In de basis werkt dit prima, maar het kan voorkomen dat de opmaak niet helemaal correct is. Een Google Workspace document openen in Microsoft Word kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de opmaak niet helemaal correct is (en andersom ook). De applicaties kunnen dus elkaars bestanden openen, maar het kan wel enige compatibiliteitsproblemen opleveren. Daarom is het niet aan te raden om deze 2 omgevingen door elkaar heen te gebruiken.

Verschil tussen Google Workspace en Microsoft 365

Het verschil in de prijs tussen Google Workspace en Microsoft 365

De prijzen tussen Google Workspace en Microsoft 365 verschillen niet veel van elkaar. Wij vergelijken hier een aantal verschillende licentie, maar geven wel aan dat deze prijzen kunnen veranderen. Het geeft dus een goed beeld van het verschil tussen deze prijzen. Wel moet je er rekening mee houden dat deze prijzen in de toekomst licht kunnen veranderen. De huidige licentiekosten voor de meest gebruikte Microsoft 365 licenties zijn:

Microsoft 365 licentie
Licentie
Microsoft 365 Business Basic
€ 5,10 gebruiker/maand
Microsoft 365 Business Standard
€ 10,50 gebruiker/maand
Microsoft 365 Business Premium
€ 18,60 gebruiker/maand

De huidige licentiekosten voor de meest gebruikte Google Workspace licenties zijn:

Google Workspace licentie
Licentie
Google Business Starter
€ 5,20 gebruiker/maand
Google Business Standard
€ 10,40 gebruiker/maand
Google Business Plus
€ 15,60 gebruiker/maand

De licentiekosten zeggen niet direct wat over de beschikbare functionaliteiten. Dit zijn daarom ook de meest gebruikte licenties, maar ze zijn niet 1-op-1 vergelijkbaar met elkaar.

Conclusie

Google Workspace en Microsoft 365 verschillen op een aantal vlakken van elkaar. Het belangrijkste verschil is dat je bij Google Workspace vanuit een webbrowser werkt. Dit is bij Microsoft 365 ook mogelijk, maar je krijgt als gebruiker ook de mogelijkheid om de installeerbare applicaties te gebruiken. Verder biedt Google Workspace geen vervanger voor Microsoft Teams aan, waardoor samenwerken iets lastiger kan zijn. De keuze voor Google Workspace of Microsoft 365 hangt af van de voorkeur die er binnen de organisatie is. Ben je op zoek naar persoonlijk advies? Dan kun je contact opnemen met een van onze adviseurs. Die kunnen jou verder helpen om een goede keuze te maken tussen deze 2 platformen.

De voordelen van een moderne werkplek cover

Meer informatie over de moderne werkplek?

Download dan gratis ons eBook voor meer informatie.

Download het gratis eBook:

De voordelen van een moderne werkplek

De voordelen van een moderne werkplek cover

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Om spam te voorkomen vragen we u de
    onderstaande code over te typen.

    Meer lezen

    Achtergrond

    Inventariseer kwetsbaarheden: De fundering van cyberweerbaarheid

    Het inventariseren van kwetsbaarheden is meer dan een technische noodzaak; het is een strategische stap die de ruggengraat vormt van elke cybersecurity-strategie. Deze blog biedt een analyse van deze procedure, evalueert de gevolgen voor bedrijfscontinuïteit en rampenherstelplanning, en geeft concrete aanbevelingen om organisaties te beschermen tegen hedendaagse cyberdreigingen.

    Lees meer...
    Achtergrond

    Secure7: Versterking van uw cyberweerbaarheid in het licht van NIS2

    Cybersecurity is een cruciaal onderwerp in onze steeds meer gedigitaliseerde wereld. Het beschermt onze gegevens, systemen en infrastructuur tegen kwaadwillende aanvallen en bedreigingen. Met de voortdurende groei van technologie en het toenemende aantal cyberaanvallen, wordt het waarborgen van digitale veiligheid steeds urgenter.

    Lees meer...
    header-nis2-self-assessment-8
    Beveiliging

    Nieuw! Het OfficeGrip NIS2 Self Assessment

    Met trots kondigen wij in dit blog de lancering van het OfficeGrip NIS2 Self Assessment aan. Dit Assessment is speciaal ontworpen om organisaties te ondersteunen bij het navigeren door de complexiteit van de aanstaande NIS2-regelgeving. Deze kosteloze online zelfevaluatie kunt u inzetten om inzicht te krijgen in hoeverre uw organisatie impact gaat ervaren van de NIS2 wetgeving en in welke mate u al voldoet aan de beoogde NIS2 cyberveiligheid maatregelen.

    Lees meer...

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!