OfficeGrip_logo

Hoe richt je een hybride werkplek succesvol in

Vanaf elke locatie succesvol werken

Een hybride werkplek maakt het voor werknemers mogelijk om vanaf elke locatie productief te werken. We zijn steeds meer gewend om vanaf verschillende locaties te werken. Om hybride werken succesvol mogelijk te maken, is het belangrijk om naar verschillende onderdelen te kijken. Je kunt niet zomaar besluiten om ineens hybride te gaan werken, omdat de complete werkomgeving daarop moet aansluiten. Een goede hybride werkomgeving is belangrijk vanwege de impact die het heeft op de productiviteit. Wij bespreken hier een aantal punten waarop jij moet letten bij het creëren van een hybride werkplek.

Inhoudsopgave

Waarop moet je letten bij het creëren van een hybride werkplek

Bij het creëren van een hybride werkplek zijn er een aantal dingen waarop jij moet letten. Werknemers hebben de juiste spullen nodig om productief te kunnen blijven werken. Daarom begint het inrichten van een hybride werkplek altijd bij de fysieke kant. Denk dan aan een goed bureau, een laptop van de zaak, voldoende monitoren en ga zo maar verder. Het comfort is dus erg belangrijk om succesvol te kunnen werken.

Welke spullen heb je nodig om hybride te kunnen werken

Voor organisaties is het belangrijk om goed te kijken naar de fysieke spullen die nodig zijn. Werknemers hebben een goed bureau met werkstoel nodig. Een thuiswerkplek goed inrichten is belangrijk, omdat het over de gezondheid van het personeel gaat. Het voorkomt op termijn lichamelijke klachten en laat werknemers op een prettigere manier werken.  

Verder heb je spullen nodig zoals een laptop en monitoren. Bij het hybride werken is het belangrijk dat werknemers mobiel kunnen zijn. Met een laptop wordt het makkelijker om vanaf elke locatie te kunnen werken. Voor werknemers die regelmatig vanuit huis werken zijn voldoende monitoren erg belangrijk. Het is aan te raden om met twee aparte monitoren te werken, omdat dit de productiviteit enorm verhoogd. Veel wisselen tussen verschillende tabbladen kost veel tijd. Door werknemers de juiste materialen te geven verhoog je de productiviteit en werken werknemers op een prettigere manier.

Waar moet je als werkgever op letten bij een hybride werkplek

De fysieke werkplek is een onderdeel waar jij als werkgever op moet letten. Je bent als werkgever verplicht om een veilige werkomgeving te creëren. Kijk dus kritisch naar alle benodigdheden voor het creëren van een hybride werkplek. Zo kom je als organisatie niet voor verrassingen te staan en heb je een beter beeld van de kosten voor het inrichten van een hybride werkplek.

Verder is het belangrijk om werknemers in contact te laten blijven staan met elkaar. Samenwerken is enorm belangrijk voor het succes van een organisatie. Als iedereen vanaf een andere locatie gaat werken, kan het lastig zijn om met de huidige IT omgeving contact te houden met elkaar. Het is daarom essentieel dat de IT omgeving goed past bij een hybride werkplek.

Een hybride werkplek inrichten

Hoe maak je samenwerken mogelijk bij een hybride werkplek

Het nadeel van een hybride werkplek, is dat het lastiger kan zijn om samen te werken met elkaar. Collega’s werken regelmatig vanaf verschillende plekken, waardoor even snel langs een bureau lopen niet altijd mogelijk is. Het is daarom essentieel om de IT omgeving goed op orde te krijgen. Bij het inrichten van een hybride werkplek kan een robuuste IT omgeving niet ontbreken. Het verhoogt de productiviteit, verbetert de veiligheid en maakt samenwerken makkelijker.

Een moderne werkomgeving creëren

Bij een hybride werkplek is het eigenlijk nodig om een moderne werkplek te creëren. Werknemers moeten vanaf elke locatie toegang kunnen krijgen tot gegevens. Dit brengt verschillende soorten uitdagingen met zich mee. Denk dan bijvoorbeeld aan hoe er veilig gegevens worden gedeeld, hoe werknemers in contact blijven en waar alle gegevens worden opgeslagen.

Met een moderne werkplek maak je het mogelijk om op een veilige en productieve manier in contact te blijven met collega’s. Bij een hybride werkplek moet je praktisch gezien wel vanuit de cloud werken. De cloud maakt het namelijk makkelijker om gegevens te delen met elkaar. Het geeft daarnaast jouw organisatie inzicht in alles wat er gebeurt, waardoor je een veiligere werkomgeving kan creëren.  

Hybride werkplek maken met Microsoft 365

Een hybride werkplek bestaat dus uit de fysieke en de software kant. Je kunt niet succesvol hybride werken zonder de juiste spullen en omgevingen te hebben. Dit betekent dat de traditionele manier van werken niet meer volstaat. Hoe je een hybride werkplek succesvol inricht, is dus door goed naar de huidige situatie te kijken. Welke veranderingen moeten er plaatsvinden om werknemers het beste uit hun zelf te kunnen laten halen.

Waarom hybride werken met Microsoft 365

Bij een hybride werkplek wordt nu eenmaal meer gevraagd van de IT omgeving. Werknemers moeten op een veilige en makkelijke manier kunnen samenwerken en gegevens delen met elkaar. Microsoft 365 is een omgeving die het mogelijk maakt om veilig en productief te werken. Het plaatst alle gegevens in de cloud en biedt uitgebreide beveiligingsmogelijkheden aan. Met verschillende applicaties krijgen werknemers de mogelijkheid om optimaal met elkaar in contact te blijven en veilig gegevens te delen.

Samenwerken in een hybride werkplek

Microsoft Teams als samenwerkingsapp

Microsoft Teams maakt het een stuk makkelijker om samen te werken met elkaar. Het creëert één centrale samenwerkingshub voor de complete organisatie. Bij een hybride werkplek kan Microsoft Teams dus niet meer ontbreken. Je wilt namelijk kunnen bellen, chatten, samenwerken en vergaderen met elkaar. Dit is precies waar Microsoft Teams in voorziet, waardoor alle werknemers optimaal met elkaar verbonden kunnen blijven.

Bij een hybride werkplek heb je een samenwerkingsplatform nodig. Gegevens heen en weer mailen is niet een houdbare situatie, omdat er verschillende versies komen van een document. Je raakt daardoor gegevens kwijt, hebt geen bescherming in het geval van verlies en bent beperkt in de beveiligingsmogelijkheden. Het is daarom essentieel om te kijken naar een samenwerkingsplatform op het moment dat je hybride gaat werken.

SharePoint hybride werkplek

SharePoint gebruiken in een hybride werkplek

Microsoft Teams is dus echt een samenwerkingsplatform voor jouw organisatie. Bij een hybride werkplek heb je ook één centrale plek nodig om alle gegevens op te slaan. Dit is waar SharePoint om de hoek komt kijken. SharePoint is een modern intranet waarin alle bedrijfsgegevens kunnen worden opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat alle werknemers toegang kunnen hebben tot bedrijfsgegevens.

Bij het hybride werken is één centrale opslaglocatie nodig. Werknemers hebben namelijk altijd toegang nodig tot de nieuwste gegevens binnen de organisatie. SharePoint creëert zo’n omgeving waarin alle gegevens veilig kunnen worden opgeslagen. Het is daarom ook een onmisbaar platform bij organisaties die hybride willen gaan werken.

Hoe regel je intern het hybride werken

Het hybride werken begint dus bij de hardware en software kant. Je hebt nu eenmaal een andere infrastructuur nodig om succesvol hybride te kunnen werken. Dit is daarom ook eigenlijk de technische kant, maar de menselijke kant is minstens zo belangrijk. Het is daarom belangrijk om duidelijke afspraken te maken met betrekking tot het hybride werken.

Voor een organisatie kan het bijvoorbeeld belangrijk zijn om op vaste dagen mensen op kantoor te hebben. Organisaties kiezen er ook regelmatig voor om de druk op het kantoor te spreiden. Het beleid rondom het hybride werken kan dus veel verschillen per werkgever. Probeer een duidelijk beleid te definiëren, maar houdt rekening met verschillende scenario’s. Werknemers houden nu eenmaal van de flexibiliteit die hybride werken biedt. Daarom kan een te strak beleid leiden tot ontevreden werknemers, waardoor het personeelsverloop onbewust kan oplopen.  

Conclusie

Het hybride werken kan dus echt een oplossing zijn voor veel organisaties. Werknemers vinden de flexibiliteit fijn die het biedt, waardoor bijvoorbeeld het personeelsverloop lager kan zijn. Verder geeft het werknemers de mogelijkheid om vanaf elke locatie productief bezig te zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat hybride werken met een moderne werkplek een oplossing is die veel organisaties kunnen gebruiken. Lees daarom in ons eBook meer over de moderne werkplek.

De voordelen van een moderne werkplek cover

Meer informatie over de moderne werkplek?

Download dan gratis ons eBook voor meer informatie.

Download het gratis eBook:

De voordelen van een moderne werkplek

De voordelen van een moderne werkplek cover

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Om spam te voorkomen vragen we u de
    onderstaande code over te typen.

    Meer lezen

    copilot-prompting
    Copilot

    Microsoft 365 Copilot – de kunst en wetenschap van prompting

    Prompting is hoe je Microsoft 365 Copilot vraagt om iets voor je te doen – zoals creëren, samenvatten, bewerken of transformeren. Denk bij prompting aan een gesprek voeren, waarbij je eenvoudige maar duidelijke taal gebruikt en context biedt, zoals je dat ook zou doen met een assistent. Er zijn veel soorten prompts die je kunt gebruiken, afhankelijk van de taak die je gedaan wilt hebben.

    Lees meer...
    copilot-studio
    Copilot

    Microsoft Copilot Studio

    Microsoft Copilot Studio is een end-to-end AI-platform voor gesprekken waarmee u copilots kunt maken en aanpassen met behulp van natuurlijke taal of een grafische interface. Met Copilot Studio kunt u eenvoudig copilots ontwerpen, testen en publiceren die aansluiten op uw specifieke behoeften voor interne of externe scenario’s in uw branche, afdeling of rol.

    Lees meer...
    microsoft-archive
    Eindgebruiker

    Beheer uw verouderde gegevens met Microsoft 365 Archive

    Vaak is het voor organisaties belangrijk om inactieve of verouderde gegevens gedurende langere tijd te bewaren voor toekomstig gebruik. Met Microsoft 365 Archive kunnen deze inactieve gegevens worden verplaatst naar een “koude opslaglaag” (archief) binnen SharePoint.

    Lees meer...

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!