OfficeGrip_logo

Waarom hybride werken een moderne werkplek vereist

Veilig en productief werken

We zien steeds meer organisaties het mogelijk maken om hybride te werken. Een gedeelte vanuit huis en een gedeelte op kantoor werken wordt steeds populairder. Dit betekent dat gegevens zich steeds vaker moeten verplaatsen. Traditionele fileservers zijn daardoor minder bruikbaar geworden, omdat deze het lastig maken om succesvol samen te werken. Daarom vereist hybride werken eigenlijk een moderne werkplek. Wij kijken daarom hier waarom een moderne werkplek noodzakelijk is om succesvol hybride te werken.

Inhoudsopgave

Wat is een moderne werkplek

Een moderne werkplek maakt het mogelijk om op een veilige en productieve manier te werken. Bij een moderne werkplek wordt gebruik gemaakt van een cloud omgeving zoals Microsoft 365, waarmee werknemers vanaf elke locatie toegang kunnen krijgen tot gegevens. Een fysieke interne server heeft een aantal beperkingen die het lastiger maken om hybride te werken. Een moderne werkplek neemt deze beperkingen weg en geeft werknemers op een makkelijke manier toegang tot gegevens.

Dit komt door de verschillende applicaties waaruit een moderne werkplek bestaat. Bij een moderne werkplek wordt gebruik gemaakt van applicaties zoals SharePoint en Microsoft Teams. Met deze applicaties wordt het mogelijk om gegevens op een veilige manier met elkaar te delen. Deze gegevens bevinden zich in een cloud omgeving, waardoor werknemers makkelijker toegang hebben tot de nieuwste gegevens. Dit voorkomt complexe VPN-verbindingen en remote desktop omgevingen, omdat de beveiliging vanuit de cloud plaatsvindt.

hybride werken moderne werkplek

Wat doet de moderne werkplek anders dan fysieke servers

Hybride werken kun je op veel verschillende manieren doen. De 2 meest voorkomende manieren zijn fysieke servers en moderne werkplekken. Het werken met fysieke servers is ouderwets, omdat het veel tijd kost, onderhoudsintensief is en lastiger in gebruik. De fysieke server waren nog handig toen iedereen fysiek op kantoor aanwezig was, maar door het hybride werken worden fysieke servers steeds lastiger om te gebruiken.

Organisaties kiezen er soms voor om een VPN-verbinding te maken met een remote desktop omgeving, maar dit voegt onnodige complexiteit toe aan de omgeving. Het zorgt er tevens voor dat werknemers niet makkelijk kunnen samenwerken met elkaar. Iets wat wel essentieel is binnen organisaties.

Een moderne werkplek geeft werknemers via de cloud toegang tot werkgegevens. Bij het hybride werken is het belangrijk om op een gemakkelijke en veilige manier toegang te krijgen tot gegevens. Werknemers kunnen makkelijker hybride werken, omdat samenwerken en gegevens delen makkelijker gaat in de moderne werkplek. Complexe VPN-verbindingen en remote desktop omgevingen zijn niet meer nodig bij een moderne werkplek.

Hoe veilig is hybride werken met een moderne werkplek

Bij het hybride werken verplaatsen gegevens zich veel. Werknemers werken allemaal vanaf een andere plek, waardoor gegevens zich verder verspreiden dan op de traditionele methode. Dit vraagt om andere beveiligingsmethodes dan de traditionele gecentraliseerde manier. Het voordeel is dat de moderne werkplek met Microsoft 365 uitgebreide mogelijkheden biedt om apparaten en gegevens te beschermen. Dit betekent dat werknemers op een veiligere manier werken en organisaties inzicht krijgen in hun beveiliging. Hybride werken met een moderne werkplek kan dus de beveiliging van jouw organisatie verhogen, mits de goede beveiligingsmaatregelen worden toegepast.

Hybride werken veilig moderne werkplek

Apparaten beheren vanuit de cloud

Hybride werken vraagt om mobiele apparatuur zoals een laptop. Het wordt anders erg lastig om vanaf verschillende locaties te werken. De apparatuur die jouw organisatie aan werknemers meegeeft heeft wel vergaande toegang tot data. Dit wil je als organisatie uiteraard goed beveiligen in het geval van verlies of diefstal.

Door apparaatbeheer toe te passen kun je als organisatie gegevens vanaf afstand wissen. Dit voorkomt dat kwaadwillende gegevens over jouw organisatie kunnen bemachtigen. Gegevens worden bij een moderne werkplek standaard versleuteld op de achtergrond. Als eindgebruiker merk je daar niks van, maar het weerhoudt kwaadwillende om gegevens van de laptop te kunnen bemachtigen.

Zero Trust aanpak voor gegevensbeveiliging

Apparaten beveiligen is dus enorm belangrijk, ook bij het werken met fysieke servers en op kantoor. Er zijn verschillende beveiligingsmogelijkheden die je als organisatie kunt toepassen op jouw apparaten. Deze beveiligingsmogelijkheden houden kwaadaardige software buiten jouw organisatie en helpt om aanvallen te voorkomen.

Een Zero Trust aanpak focust zich meer op het veilig inloggen in omgevingen. Met een Zero Trust aanpak worden alle verzoeken op de achtergrond geverifieerd. Om een voorbeeld te geven van wat er allemaal wordt geverifieerd:

  • Welk apparaat vraagt er toegang tot gegevens
  • Vanaf welke locatie wordt toegang gevraagd
  • Mag de werknemer toegang hebben tot deze gegevens
  • Voldoet dit apparaat aan het bedrijfsbeleid

Dit gebeurt allemaal op de achtergrond, waardoor een werknemer geen hinder ondervindt. Het Zero Trust model gaat nog veel verder dan dit. Meer informatie hierover kun je hier terugvinden.

Werken vanuit huis

Waarom hybride werken met een moderne werkplek

Hybride werken maakt het lastiger om samen te werken met collega’s. Je kunt immers veel moeilijker langs iemand zijn bureau lopen om snel iets te vragen. Door gebruik te maken van een moderne werkplek krijgen werknemers verschillende samenwerkingsmogelijkheden. Microsoft Teams speelt hierin een centrale rol. Met Microsoft Teams wordt het mogelijk om te bellen, chatten, samenwerken en vergaderen met elkaar. Bij een hybride werkplek zijn deze samenwerkingsmogelijkheden onmisbaar, omdat collega’s met deze middelen optimaal in contact kunnen blijven met elkaar.

Microsoft Teams creëert één centrale samenwerkingshub

Met Microsoft Teams wordt het mogelijk om optimaal samen te werken met jouw complete organisatie. Het combineert verschillende functionaliteiten met elkaar in één centrale omgeving, waarmee het mogelijk wordt om efficiënt samen te werken. Microsoft Teams maakt het makkelijker om gegevens te delen, berichten te sturen, vergaderingen te houden of kort met elkaar te bellen. Dit zorgt ervoor dat collega’s met elkaar in contact kunnen blijven, vanaf welke locatie zij ook werken.

SharePoint als centrale dataopslag

Microsoft Teams zorgt ervoor dat werknemers verbonden kunnen zijn en gegevens met elkaar kunnen delen. SharePoint creëert juist weer een modern intranet, waarop alle gegevens van de organisatie kunnen worden opgeslagen. Een SharePoint omgeving geeft de complete organisatie toegang tot gegevens, waar Microsoft Teams dat wat meer beperkt per afdeling. Documenten die in SharePoint staan zijn daarom vaker een definitieve versie. Microsoft Teams heeft documenten die wat vaker bewerkt worden of nog niet af zijn. De verschillen tussen deze platformen kun je hier lezen.

Conclusie

Een moderne werkplek heeft veel voordelen ten opzichte van een traditionele werkplek. Het is efficiënter, maakt samenwerken makkelijker en is veiliger. Door gebruik te maken van de cloud krijgen werknemers vanaf elke locatie toegang tot alle gegevens die zij nodig hebben. Elke werknemer beschikt direct over de laatste gegevens, waardoor dubbele gegevens worden voorkomen. Voor meer informatie over de moderne werkplek kun je ons eBook hieronder downloaden:

De voordelen van een moderne werkplek cover

Meer informatie over de moderne werkplek?

Download dan gratis ons eBook voor meer informatie.

Download het gratis eBook:

De voordelen van een moderne werkplek

De voordelen van een moderne werkplek cover

    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van aan mij gerichte berichten over producten, evenementen en acties van OfficeGrip. OfficeGrip mag contact met mij opnemen via de kanalen die ik kies, zoals e-mail, telefoon of post.

    Om spam te voorkomen vragen we u de
    onderstaande code over te typen.

    Meer lezen

    multi-tenant-kopstuk
    Achtergrond

    De voordelen van een multitenant-organisatie in Microsoft 365

    In de wereld van cloud computing is het concept van een multitenant-organisatie een belangrijk aspect dat bedrijven in staat stelt om (kosten)efficiënter te werken. Microsoft heeft dit concept omarmd en geïmplementeerd in Entra ID en Microsoft 365. In deze blog gaan we dieper in op wat een multitenant-organisatie is, hoe het werkt en wat het kan opleveren.

    Lees meer...

    Inschrijven voor de nieuwsbrief

    Het laatste Microsoft 365 nieuws in jouw mailbox? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!