De voordelen van het op elkaar afstemmen van verkoop en marketing

Verhoog het rendement van je marketinginvesteringen door je verkoop- en marketingteams op elkaar af te stemmen.

Niet op elkaar afgestemde teams hebben problemen met de coördinatie, werken met afzonderlijke informatie en behalen doelen en benchmarks niet omdat hun statistieken en data verschillend zijn. Met afzonderlijke oplossingen zijn beide teams in het nadeel omdat elk team slechts een deel van het complete plaatje ziet. Dit leidt tot gemiste kansen, miscommunicatie en ineffectieve strategieën, waardoor de benadering van de klant negatief wordt beïnvloed. Als je organisatie gebruikmaakt van afzonderlijke oplossingen voor marketing en verkoop, krijgen je teams niet het hele plaatje te zien. Lees verder om te weten te komen hoe je je verkoop en marketingteams de benodigde mogelijkheden kunt bieden via een uniforme, geïntegreerde oplossing.

Het probleem van afzonderlijke processen

Veel van de uitdagingen die het voor verkoop- en marketingteams moeilijk maken om samen te werken, zijn het resultaat van processen en systemen op basis van datasilo’s die elk team verhinderen succesvol te reageren op datgene waar het andere team aan werkt. Enkele tekenen van het feit dat niet-geïntegreerde processen je verkoop- en marketingteams in de weg staan, zijn:

  • Slechte kwaliteit van leads

Het is moeilijk voor verkoopteams om een score aan leads toe te kennen wanneer ze een onvolledig beeld hebben van hoe de lead is verkregen of hoe deze tot nu toe heeft gereageerd.

  • Beperkt inzicht in de verkoopconversie

Marketing teams kunnen hun strategieën niet wijzigen, repliceren of aanpassen zonder te weten welke van de gegenereerde leads tot verkoop hebben geleid.

  • Inconsistente definities

Verkoop- en marketingteams met aparte processen hebben moeite om samen te werken wanneer hun definities verschillen.

  • Onvolledig beeld van het verkoopproces van begin tot eind

Wanneer het marketingteam alleen het begin van het verkoopproces kan zien en het verkoopteam alleen het einde kan zien, vormt samenwerking om het proces te verbeteren een uitdaging.

  • Tegenstrijdige of niet op elkaar afgestemde prestatiedoelen

KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) zijn niet zo handig als ze zijn gebaseerd op verschillende datasets.

  • Mate van controle over het merk

Met gescheiden processen en technologieën is het moeilijk om de merkboodschap consistent te houden tijdens interacties met de klant.

Deze uitdagingen beperken de effectiviteit en het succespotentieel van beide teams. De oplossing ligt in het verwijderen van datasilo’s en het samenbrengen van de verkoop en de marketing op één geïntegreerd platform. Elk aspect van het verkoop- en marketingproces kan worden gestroomlijnd en vereenvoudigd door Dynamics 365 for Marketing toe te voegen aan je verkoopportfolio.

Voordelen van het op elkaar afstemmen van verkoop en marketing

Het op elkaar afstemmen van je verkoop- en marketingteams levert sterke resultaten op. Maak de samenwerking gemakkelijker en optimaliseer het verkoopproces van begin tot eind door je verkoop- en marketingteams samen te brengen op een uniform, compleet platform.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van Dynamics 365 for Marketing? In onderstaand eBook bekijken we hoe je een uniforme visie opstelt voor je organisatie door je data en processen in één platform te combineren.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *